NS laat reizigers nieuwe OV-fiets kiezen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F06%2Fac45422d0af85467412a98212fc5a897-1435063428.jpg)
NS gaat de vloot OV-fietsen de komende 3 jaar zowel uitbreiden als vervangen. De treinreizigers krijgen een belangrijke stem in de keuze voor de drieduizend tweewielers die eind dit jaar worden aangeschaft. De nieuwe verhuurfietsen zullen vanaf de lente met steeds duizend per jaar instromen op de 250 verhuurplekken.
Reizigers kunnen op twee speciale testdagen een voorkeursstem uitbrengen, na een praktijkervaring van een vijftal nieuwe modellen op een speciaal aangelegd stadsparcours met stoplichten, plassen, heuvels en scherpe bochten. Deze testdagen vinden plaats op vrijdag 10 en zaterdag 11 juli op het Jaarbeursplein in Utrecht. NS wil de kandidaatfietsen op deze manier testen op ‘duurzaamheid, robuustheid en veiligheid’.
Oordeel
De reizigerskeuze maakt formeel onderdeel uit van de aanbesteding van de nieuwe OV-fietsen, benadrukt de vervoerder. „Hun oordeel weegt zwaar bij de uiteindelijke keuze”, zegt een woordvoerder. Ook deskundigen, van onder meer de Fietsersbond, worden betrokken.
Naast de duizend nieuwe OV-fietsen, worden na de jaarwisseling ook elk jaar duizend oude fietsen vernieuwd. NS sloot dinsdag een contract met een bedrijf dat fietsen die na gemiddeld 4 jaar zijn versleten, gaat recyclen.
Hergebruik
Dit betekent dat een versleten fiets in honderd onderdelen uit elkaar zal worden gehaald. Nog bruikbaar materiaal, zoals het frame, wiel en bagagedrager, wordt opgepoetst en hergebruikt. Een ‘gerecyclede OV-fiets’ zal voor 70 procent uit onderdelen van oude fietsen bestaan, verwacht NS.
In maart konden reizigers al het comfort van nieuwe treinbanken van NS testen. In de hal van Rotterdam Centraal waren drie type banken voor de nieuwe Sprinters opgesteld. Het meubel met de meeste stemmen wordt in de treinen ingebouwd.
Populariteit
NS zegt meer OV-fietsen nodig te hebben omdat door de populariteit van de service op de stations een tekort dreigt. Jaarlijks worden 1,5 miljoen ritten gemaakt met de huidige vloot van 8500 fietsen. „Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, zijn minimaal duizend nieuwe exemplaren per jaar nodig”, verwacht het bedrijf.