Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 21 jun 2015 / 12:52 uur

‘Geluidsboete NS van 10 miljoen terug naar reiziger’

Reizigersorganisaties reageren verbolgen op de eenmalige ‘geluidsboete’ van maar liefst 10 miljoen euro voor NS om treinen over de hogesnelheidslijn (HSL) te mogen rijden. In plaats van 34 miljoen, betaalt NS volgend jaar maar liefst 44 miljoen euro voor de verlieslijdende HSL. De extra 10 miljoen mag van de reizigersbelangengroepen niet zomaar in de schatkist verdwijnen.

„Dit geld wordt weggehaald bij NS, die er iets voor het openbaar vervoer mee had kunnen doen. Sluist het ministerie van Financiën het bedrag terug naar het OV?”, wil Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover weten. Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV vraagt zich af waarom de geluidsboete niet wordt besteed aan extra geluidwerende maatregelen rond de HSL.

Geluidsnormen

In ruil voor 10 miljoen extra, mag NS van staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur voor de HSL nieuwe treinen kopen die aan de iets luidere Europese norm voldoen. Dat blijkt uit stukken die de bewindsvrouw naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Na het drama met de Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra, sprak NS met Mansveld af om de HSL bij het landelijke spoor te voegen. NS wil hierdoor meer snellere nationale verbindingen realiseren. Nu rijdt NS alleen met de Intercity Direct tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda over de HSL.

Onmogelijkheid

Voor de nieuwe snelle treinverbindingen heeft NS intercitytreinen nodig, die zowel over het gewone spoor als de HSL kunnen rijden. Alleen blijkt geen enkele treinenbouwer een intercity te kunnen leveren die aan de extra strenge Nederlandse geluidsnormen op de HSL kan voldoen. NS wil na de ellende met de Fyra geen risico meer nemen met onervaren treinenbouwers en materieel.

„Er is nog nooit een trein gebouwd die aan de extra strenge Nederlandse geluidseisen voldoet”, weet Van Galen. „Daarbij is het onzeker wat er voor nodig is om hier aan te voldoen. We zouden wél begrip voor de boete kunnen hebben als vaststaat dat het minder streng maken van de geluidseis een reductie van de aanschafprijs van de nieuwe treinen betekent. Maar dit blijkt nergens uit.”

Raar

Spithorst stelt voorop dat mensen die ‘vrijwillig langs het spoor gaan wonen’ niet moeten ‘zeuren over het geluid’. „Maar als NS niet voldoet aan geluidsnormen, is het logisch dat ze hier voor worden bestraft. Wel is het raar dat anno 2015 geluidproductie op het spoor nog zo’n probleem is. Je zou beter verwachten, qua wetenschappelijke en technische prestaties.”

Reageer op artikel:
‘Geluidsboete NS van 10 miljoen terug naar reiziger’
Sluiten