Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 18 mei 2015 / 08:39 uur

Theaterstuk rond Fyradebacle van start in Den Haag

In Den Haag begint maandag de parlementaire enquête naar de probleemtrein Fyra. Wat hebben we hier aan?

1 Fyra?
De historische probleemtrein van het Nederlandse spoor. NS bestelde in 2004 samen met het Belgische NMBS negentien V250-hogesnelheidstreinen bij het Italiaanse AnsaldoBreda. De treinenbouwer uit Napels bleef over bij een verplichte Europese aanbesteding. De bedoeling was om met de flitstreinen vanaf juli 2009 over de hogesnelheidslijn te gaan rijden, voor zowel binnenlandse verbindingen als de treindienst naar Brussel.

2 En?
Het mooie plan liep volkomen, maar dan ook volkomen mis. Pas in december 2012, ruim drie jaar later dan gepland, begon de V250 met rijden over de hsl. Na nog geen zes weken vielen de treinen letterlijk uit elkaar van ellende. NS wijtte de enorme uitval aan ‘opstartproblemen’. Maar achter de schermen was al lang duidelijk dat twee keer op en neer van Amsterdam naar Brussel al teveel was voor de ‘hogesnelheidstrein van de Aldi’. Sneeuw gaf de Fyra het nekschot. Op 18 januari 2013 viel een losgeraakte bodemplaat van een trein.

3 Geen betaalbare snelle trein naar België meer?
Niet met 240 kilometer per uur, zoals ooit werd beloofd. Alleen de drie keer duurdere Franse Thalys is er nog. NS wil naar Brussel en Antwerpen gaan rijden met dezelfde type treinen als de Intercity Direct. Deze kunnen ‘slechts’ 160 kilometer per uur, maar zijn wel stukken betrouwbaarder dan de Fyra. In 2017 moet zo’n verbinding van Amsterdam via Breda naar België er zijn. Ook wil NS van Eindhoven via Tilburg en Breda naar Antwerpen over de hsl gaan rijden.

4 Wat heeft de reiziger nog aan een parlementaire enquête?
Op korte termijn niets. De commissie gaat alle betrokkenen rond het hele Fyradebacle horen, en dan vermoedelijk ‘lessen trekken’ en ‘aanbevelingen doen’ om herhaling te voorkomen. Vuurwerk wordt alleen verwacht als er een nog onbekend schandaal opduikt. Maar dit lijkt niet waarschijnlijk. NS en AnsaldoBreda ruzieden lang over de V250. Maar niemand klapte ooit écht uit de school. Inmiddels hebben de Italianen de zestien geleverde treinen teruggenomen en NS 125 van de betaalde 213 miljoen euro terugbetaald. NS beloofde geen vervelende dingen meer over de V250 te zeggen.

5 Dus?
Interessant is alleen of de overheid zichzelf durft aan te pakken. De Fyra-ellende begon namelijk al bij de bouw van de hsl, die door wegenbouwer Rijkswaterstaat in plaats van spoorspecialist ProRail moest worden aangelegd. Gevolg: vele jaren vertraging en uit de hand lopende kosten. Vervolgens werd grote druk op NS uitgeoefend om een idioot bedrag te bieden voor de vergunning. Dit leidde weer tot de aankoop van een goedkopere flitstrein. Sinds de ov-markt werd geliberaliseerd, rekenen overheden zich te vaak te rijk. Om vergunningen te krijgen, bieden ov-bedrijven regelmatig niet na te komen afspraken en te lage prijzen. Gevolg: geschrapte lijnen, faillissementen en zelfs incidenteel gerotzooi bij gevechten om vergunningen. De dupe: de reiziger.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Theaterstuk rond Fyradebacle van start in Den Haag
Sluiten