Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 6 mei 2015 / 12:23 uur

NS repareert haperende omroepsystemen in Intercity’s

In alle Intercity’s moeten de omroepberichten straks duidelijk zijn te verstaan. NS gaat de omroepinstallaties in alle dubbeldeks-Intercitytreinen grondig nakijken en repareren. Na onderzoek erkent de vervoerder dat de meldingen die conducteurs omroepen in deze zogenoemde VIRM-treinen soms amper zijn te verstaan voor reizigers.

De vernieuwing van de omroepsystemen moet dit jaar worden voltooid. Met name blinden en slechtzienden worden gedupeerd door onverstaanbare omroepberichten. Zij zijn hier van afhankelijk om te weten wanneer er op hun halte wordt gestopt. Maar ook andere reizigers tasten vaak in het duister als een boodschap over bijvoorbeeld een vertraging wordt doorgegeven via de intercom.

Lees ook: ‘Verbeter uitstapberichten voor blinden in de trein’

(On)verstaanbaar

Alleen in Intercity’s wordt reisinformatie in de trein omgeroepen door conducteurs. Met deze ‘persoonlijke benadering’ kan worden ‘ingespeeld op de situatie ter plaatse’, aldus NS. In Sprinters klinken alleen automatisch gegenereerde berichten.

De Oogvereniging bevestigde aan staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur de ‘wisselende kwaliteit’ van de verstaanbaarheid van de omroepberichten in Intercity’s, na klachten van Tweede Kamerleden Betty de Boer (VVD) en Carla Dik-Faber (ChristenUnie). Ook ergert de vereniging zich aan het niet consequent omroepen van het volgende station en alle aansluitingen.

Omroepverplichting

Alle conducteurs zijn echter opgedragen om standaard de naam van het naderende knooppunt plus de actuele overstapinformatie om te roepen in de trein. Volgens NS gebeurt dit ook.

Over de wens van de VVD en ChristenUnie om ook standaard om te roepen aan welke kant moet worden uitgestapt, wordt nog nagedacht. Volgens NS is niet duidelijk hoeveel reizigers hier mee gebaat zijn, schrijft de bewindsvrouw in een brief aan de Kamer. Niet alle visueel gehandicapten zouden kunnen voelen welke kant de trein op rijdt. Hierdoor zijn ze niet geholpen met een uitstapmelding, aldus de vervoerder.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
NS repareert haperende omroepsystemen in Intercity’s
Sluiten