Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 13 apr 2015
Leestijd: 3 minuten

Eerst nog stagiair, nu de piepjonge hoofdredacteur

Met zijn 26 jaar is Remy Ludo Gieling één van de jongste hoofdredacteuren van Nederland. Sinds deze maand geeft hij leiding aan Sprout, waar hij ruim vier jaar geleden binnenkwam als stagiair.

Ben je niet veel te jong om een blad te leiden?

Absoluut niet. Ik was 19 jaar toen ik mijn eerste bedrijf oprichtte en heb op die manier al veel leiding gegeven aan projecten, stagiaires begeleid en samengewerkt met mensen die ouder zijn dan ik. Dat is nooit een probleem geweest. Bovendien gaat het in eerste instantie niet om leeftijd, maar veel meer om de ideeën die je met een blad hebt.

Je wilt er vast een paar met ons delen.

Mijn voorganger heeft een prima journalistiek product neergezet dat ik verder wil uitbouwen. Onze online propositie kan bijvoorbeeld nog wel beter, onder meer op het vlak van e-commerce. Ik zou dan ook graag een webshop willen toevoegen aan de site. Daarnaast moeten we ons merk nóg beter op de kaart gaan zetten. Ik vind dat wij het beste, meest inspirerende ondernemersnetwerk van Nederland hebben, maar als je Sprout niet kent, kom je moeilijk met ons in contact. Ik ben een groot fan van Amerikaanse tijdschriften als Wired, Inc. en Fast Company. Die zien er niet alleen mooi uit, de verhalen die erin staan zijn vaak verrassend en inspireren enorm. Zo wil ik in Sprout ook wat meer aandacht voor ondernemers uit het buitenland. Maar het is niet zo dat het hele blad nu ineens verandert en mensen straks een tech-glossy in handen hebben. De basis blijft hetzelfde.

Ondernemer-af staat er inmiddels op je Twitterprofiel. Jammer?

Ja, toch wel. Ik was tot voor kort actief als freelancer met videoproducties, iets dat ik ook voor Sprout deed. Daarnaast had ik een bedrijf dat maatwerksoftware ontwikkelt voor het MKB. Het zat ook totaal niet in mijn verwachtingspatroon om deze stap te maken. Totdat mijn voorganger een andere baan aannam, ik mijn ideeën aan de uitgever kenbaar maakte en het balletje ging rollen.

Sprout heeft sinds vorig jaar geen abonnees meer, maar leden die 8,25 euro per maand betalen. Wat krijgen zij daarvoor?

Zes keer per jaar het magazine, de volledige website met alle ondernemerstools en how-to-artikelen en toegang tot de events die we organiseren. We zien het merk dan ook niet als papieren blad, maar als business-netwerk voor innovatieve ondernemers.

Maar de trend van nu is gratis content. Hoe kun je daar als journalistiek platform dat wél geld rekent mee concurreren?

Vooral door een heel goed product te leveren. Je ziet momenteel overigens wel een koersverschuiving naar content waarvoor weer betaald moet worden. Denk bijvoorbeeld aan Blendle. Ook op websites van kranten staan steeds vaker artikelen die alleen toegankelijk zijn als je inlogt. Journalistiek is nu eenmaal vakkennis die ergens vandaan moet komen.

Welke ondernemer zou je heel graag nog eens willen interviewen?

Joop van den Ende, hij is één van de grootste ondernemers die ons land kent. Ik heb zijn biografie gelezen en het is geweldig hoe hij van niks een miljoenenimperium heeft opgebouwd. Onder meer door steeds met andere, kleine bedrijven samen te werken. Ondernemers kunnen veel van die strategie leren. Het zal alleen niet makkelijk worden, de redactie zit al jaren achter hem aan, maar hij houdt de boot tot nu toe steeds af.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Eerst nog stagiair, nu de piepjonge hoofdredacteur
Sluiten