Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 17 mrt 2015 / 15:37 uur

UberPOP-chauffeurs rijden door, maar kijken uit

Chauffeurs van de taxidienst UberPOP zijn op hun hoede. „Dit is niet leuk meer. Ze noemen het al de tweede taxioorlog”, verzucht Karel tijdens een ritje van Amsterdam naar Haarlem. Tegen de regels van Uber in, rijdt hij inmiddels uit voorzorg in een andere auto met een ander nummerbord dan de app van UberPOP vermeldt. „En deze wagen wissel ik volgende week weer in. Ik moet om mijzelf denken.”

Karel verwijst naar de ware veldslagen die 15 jaar geleden in de diverse steden werden uitgevochten na de liberalisering van de taximarkt. Chauffeurs van de voormalige monopolisten maakten toen met geweld jacht op nieuwkomers. Dinsdag bevestigde Uber dat enkele chauffeurs van de UberPOP-dienst in Amsterdam zijn belaagd door reguliere taxichauffeurs.

Lees ook: UberPOP-chauffeurs belaagd door gemaskerde mannen

Aanvaringen

Elke chauffeur van UberPOP bij wie Metro in de auto stapt heeft wel een ervaring met een verbolgen taxivergunninghouder. „Na een ritje naar het Okura-hotel in Amsterdam-Zuid ben ik achtervolgd door twee taxi’s”, vertelt John, die nu zo’n 3 maanden voor UberPOP rijdt.

„Uit voorzorg was ik al niet voor de deur gestopt, maar kennelijk hadden ze mij gezien. Ik ben voor de zekerheid maar een lunchroom ingedoken. Ik ben niet bang aangelegd. Maar ik pas nu wel goed op.”

Karel herinnert zich een incident waarbij een taxichauffeur op de weg foto’s van zijn auto ging maken. „Ik vraag passagiers al voorin te gaan zitten, om minder op te vallen. Maar deze dame wilde per se achterin. Het duurde niet lang voor een taxi naast mij ging rijden en met zijn smartphone foto’s ging maken. Ik hoop dat hij ze uiteindelijk gewist heeft. Uber belooft wel alles met boetes te regelen, maar ik sta liever niet als snorder geregistreerd.”

Lees ook: Taxicentrale Amsterdam doet aangifte tegen Uberpop

112

Uber reageerde op de berichtgeving over molestaties dat het onverstoord doorgaat met de wettelijk niet toegestane taxidienst. Veel chauffeurs rijden ook gewoon door, maar maken zich wel zorgen. „Je hoort zelf niets van Uber. Enige tijd geleden hebben ze wel een speciaal sms-nummer ingesteld voor meldingen. Maar bij nood moet je gewoon 112 bellen.”

De UberPOP-chauffeurs erkennen dat de dienst om met een smartphone bij een particulier voor betaling mee te rijden niet legaal is. Net als Uber menen ze dat ‘de vooruitgang niet is tegen te houden’ in de taxibranche.

Ontevreden

Reizigers stappen volgens hen ook over, omdat reguliere taxichauffeurs hun eigen markt ‘verpesten’. Zo hoort John tijdens ritjes talloze klachten van klanten die naar eigen zeggen ‘alleen maar leuke, nette mensen’ zijn: „Reguliere taxi’s laten passagiers voor korte ritjes gewoon staan. Laatst sprak ik een Israëlische toerist. Die was door een TCA-chauffeur uit zijn taxi gezet, omdat hij hem Hebreeuws hoorde spreken en weigerde joden te vervoeren. Dat is toch de limit?”

Een echte vetpot is UberPOP niet door de lage ritprijzen en 20 procent commissie voor Uber, erkennen de chauffeurs. Veel doen het werk als bijverdienste. „Studenten, parttimers of gepensioneerden zoals ik”, weet John. Zelf rijdt hij ‘voor de lol’ voor UberPOP. Karel overweegt een officiële taxivergunning aan te vragen. „Tot dit overwaait. Maar ik hoop dat de overheid het snel met Uber regelt.”

(Uit veiligheidsoverwegingen zijn de namen van John en Karel door Metro gefingeerd)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
UberPOP-chauffeurs rijden door, maar kijken uit
Sluiten