Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 11 mrt 2015 / 15:28 uur

Strenge conducteur kan in elke coupé boete geven

Genoeg is genoeg, zeggen NS’ers na de zware mishandeling van een conducteur bij Hoofddorp. Metro rijdt een dagje met het treinpersoneel mee.

Mensenkennis. Als je die niet hebt, dan krijg je het snel genoeg als je bij NS als conducteur aan de slag gaat. Het werk op de trein is in de praktijk namelijk veel meer dan alleen kaartjes controleren. ,,Ik maak graag contact met reizigers als ik een ronde door de trein maak. Dan stellen mensen ook makkelijker hun vraag”, zegt conducteur Joris op de intercity van Amsterdam Centraal naar Maastricht.

Dat blijkt. In nog geen halfuur stapelen de vragen zich bij hem op. Of je bij de terugreis opnieuw moet inchecken met de ov-chipkaart. Wanneer de daluren in de middag beginnen. Of een overstap in Utrecht wordt gehaald, ondanks de 6 minuten vertraging die een trage vrachttrein de intercity heeft bezorgd.

Lees ook: Dossier OV-geweld

,,Hoe vaak worden de treinen eigenlijk schoongemaakt?”, wijst een man in een coupé naar het vieze raam. Joris geeft in alle rust uitleg: ,,Elke 4 dagen. Maar als het heeft geregend worden de treinen helaas snel smerig.” Hij eindigt met een knipoog: ,,Ik hoop ook altijd op schone ramen.”

Zwartrijders

De mensenkennis komt NS’ers vooral van pas bij reizigers die geen geldig vervoersbewijs op zak hebben. Wanneer mag de conducteur wel en niet coulant zijn? Bij het streng handhaven van de regels, blijkt de conducteur op een ronde door de trein naar Maastricht bijna in elke coupé een boete te moeten uitschrijven. Bijvoorbeeld voor reizigers die op station Amstel blijken te hebben ingecheckt bij een toegangspoortje van stadsvervoerder GVB.

,,Ik heb toch op het station ingecheckt?!”, reageert een jongeman op het balkon zwaar geïrriteerd bij de controle. Hij kalmeert als een vrouwelijke medereiziger hem zijn fout uitlegt. ,,Dat is mij ook een keer overkomen”, zegt ze. Joris biedt aan het ditmaal bij een waarschuwing te laten. ,,Ik zal er in het vervolg beter opletten”, antwoordt de jongen dankbaar.

,,Boze reizigers kun je beter eerst even laten uitrazen”, legt Joris later uit. ,,Zelfs als mensen agressief worden moet je rustig blijven. Je bent nu eenmaal vaak alleen. Niemand komt je helpen als het verkeerd gaat. En als je iemand laat aanhouden moet de trein worden stilgelegd. Dan dupeer je de andere reizigers weer. Per geval moet je inschatten of iemand per ongeluk in de fout is gegaan of bewust zwartrijdt. Daarom mag je geen vooroordelen krijgen.”

Lees ook: #iksteunhetnspersoneel trending topic

Praatje

Zelfs in de redelijk volle intercity valt op hoeveel reizigers verlegen zitten om een kort praatje met de conducteur. ,,Wij rijden zwart!”, giechelen twee oudere dames in koor als Joris hun coupé binnenstapt. ,,Dat komt prima uit; ik heb thuis nog een hele berg afwas staan”, grijnst Joris terwijl hij de chipkaarten van de vrouwen uitleest. Een andere groep dames vertelt even verder enthousiast over hun dagje naar het Schoenen Museum in Waalwijk.

,,Op een werkdag hoor je zo veel verschillende verhalen”, vertelt Joris. ,,Als ik thuis kom ben ik vaak al 90 procent vergeten. Soms schiet je pas tijdens het eten iets te binnen dat je hebt meegemaakt.”

,,Ik geniet elke dag”, vult machinist Frank aan bij de overstap in Nijmegen. ,,Vanmorgen zag ik vanuit de cabine de zon prachtig door de mist komen. En straks zie je de bloemenvelden in bloei staan. Dat maakt het werk op de trein zo mooi.”

Agressie

Helaas maakt ook agressie deel uit van het werk op het spoor. ,,Zwartrijders worden het vaakst agressief. Maar het kunnen ook doodnormale reizigers zijn”, weet Joris uit eigen ervaring. ,,Laatst wilde iemand mij met een pen in mijn oog steken. We gingen rollebollend door de trein tot de politie er bij kwam. Die man had gewoon een kaartje. Waarom hij me aanvloog? Echt geen idee.”

Lees ook: Woensdag overleg ov-geweld op ‘onthoofd’ ministerie

,,Er moet nu wat gebeuren”, klinkt het op station Nijmegen onder conducteurs. Na de zware mishandeling van een NS’er vorige week in Hoofddorp, kijkt het treinpersoneel naar de landelijke politiek. Ze vinden dat agressors zwaarder en sneller bestraft moeten worden. En er moet meer budget komen zodat conducteurs altijd met zijn tweeën in de trein zijn, in plaats van alleen.

Toch zullen ook strenge maatregelen het geweld in het ov niet volledig uitbannen, erkennen de conducteurs. ,,Reizigers mogen soms zelf ook wat socialer zijn. Wij hebben ook onze grenzen. Wij slikken ook niet alles. En als er iets gebeurt, kijkt iedereen naar buiten of rent bij een station snel de trein uit. Natuurlijk durft niet iedereen in te grijpen. Maar het helpt zelfs al enorm als je een foto of filmpje maakt van de dader.”

(De namen van NS’ers Joris en Frank zijn om privacyredenen door Metro gefingeerd)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Strenge conducteur kan in elke coupé boete geven
Sluiten