Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 24 mrt 2015
Leestijd: 2 minuten

Reisbranche sjoemelt met beltarieven

Consumenten worden door veel bedrijven nog altijd onterechte op kosten gejaagd als zij informatie inwinnen via een klantenservicenummer. Hoewel bij wet verboden, wordt er nog vaak per minuut afgerekend. En dan kan het luisteren naar een wachtmuziekje wel eens peperduur worden.

Waarschijnlijk kent iedereen de irritatie wel. Bij instanties kun je soms minutenlang letterlijk aan het lijntje worden gehouden. Om de kosten te beperken zijn er sinds vorig jaar juni regels, maar die worden nog geregeld aan de laars gelapt, zo blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Vooral reisorganisaties maken het bont.

Maximaal een euro

”Per minuut afrekenen is verboden. Bedrijven mogen voor hun klanten wel een extra bedrag per gesprek rekenen van maximaal een euro”, zegt een woordvoerder van de Consumentenbond.

De bond bekeek de tariefinformatie van klantenservicenummers op websites van tientallen bedrijven in diverse branches en belde de nummers na. De meeste onderzochte bedrijven, waaronder banken, verzekeraars, energieleveranciers en telecomproviders houden zich aan de nieuwe wetgeving en rekenen vaak helemaal geen extra kosten voor klantcontact.

Webwinkels gaan echter al iets vaker in de fout. Zo rekent Plasmadiscounter.nl 80 cent per minuut en hanteert een aantal elektronicazaken naast een gratis klantenservicenummer een duur 0900-nummer voor consumenten die een technische productvraag hebben. En dat mag niet.

Maximaal 40 euro

”Opvallend is het aantal reiswebsites dat zich niet aan de wet houdt. BudgetAir.nl, Roompot Vakanties en Vlucht24.nl melden op hun website alleen een duur 0900-nummer. Bij Vlucht24.nl betaalt de klant 80 cent per minuut met een maximum van 40 euro per gesprek. D-reizen hanteert buiten kantooruren een 0900-nummer voor haar klanten, maar ook dat mag niet”, aldus de bond.

Lees ook: Bellen naar 0900-nummer wordt goedkoper

Bedrijven mogen voor niet-klanten wel dure nummers hanteren. Deze 0900-nummers staan vaak prominent op de website, terwijl het goedkopere klantenservicenummer een stuk moeilijker te vinden is. Websites die zich daaraan schuldig maken zijn onder andere Tommy Teleshopping, Vliegtarieven.nl, Cheaptickets.nl en Vliegwinkel.nl. ”Echt klantvriendelijke bedrijven werpen geen drempels op voor klantcontact en verstoppen hun goedkopere nummer niet”, zegt Bas Willigenburg, campagneleider bij de Consumentenbond.

De bond roept consumenten die dure klantenservicenummers treffen, op te protesteren bij het bedrijf.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Reisbranche sjoemelt met beltarieven
Sluiten