Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 10 mrt 2015

Fraudeurs liften mee op succesterm ‘biologisch’

Biologische producten zijn in trek en er wordt diep voor in de buidel getast. Keerzijde: fraudeurs liften graag mee op het succes door onverpakte producten als biologisch aan te bieden terwijl deze producten niet biologisch zijn. Tientallen bedrijven zijn inmiddels op de vingers getikt.

Bordje biologisch

Een bordje met ‘biologisch’ kan door een marktkoopman, groenteboer of supermarkteigenaar simpel bij niet biologische appels worden gezet en een horecazaak die biologische geitenkaas aanbiedt, kan zonder dat de consument het doorheeft niet-biologische kaas serveren. De term ‘biologisch’ is in Europa wettelijk beschermd en mag alleen gebruikt worden als een bedrijf door Skal Biocontrole is gecertificeerd, toch houdt niet iedereen zich hier aan. Bewust of onbewust.

Skal Biocontrole

Zestig bedrijven in Nederland kregen vorig jaar een waarschuwing van Skal Biocontrole. Zij noemden hun producten of bedrijf biologisch, zonder een wettelijk certificaat te hebben. Deze bedrijven kwamen echter pas in het vizier nadat Skal Biocontrole hier een melding over ontving van consumenten of ondernemers die een biologisch product niet vertrouwden. Het controleren van producten die als biologisch worden aangeboden in supermarkten, op markten en in horecazaken behoort namelijk niet tot de taken van Skal Biocontrole, die zich vooral bezighoudt met controle van gecertificeerde producerende bedrijven.

Topje van ijsberg

Hierdoor is het aantal van de zestig frauderende bedrijven slechts het topje van de ijsberg, stelt Erik Does, directeur van de biologische supermarktketen EkoPlaza. „Ik zie steeds vaker om mij heen dat producten als groente, fruit en superfoods biologisch worden genoemd terwijl ik weet dat de desbetreffende teler niet biologisch gecertificeerd is. Wij hebben wel eens een supermarkt gebeld om hen te wijzen op het feit dat de appels die zij in de aanbieding als ‘biologisch’ aanprijzen, helemaal niet biologisch zijn.”

Opzet of onwetendheid?

Onderzoek van de Consumentenbond wijst uit dat biologische producten gemiddeld 40 procent meer kosten dan ‘gewone producten’. Toch is er volgens Margreet van Brakel, directeur van Skal Biocontrole meestal geen opzet in het spel als ondernemers een product onterecht biologisch noemen, omdat zij vaak niet weten wat biologisch precies is. Volgens haar zijn veel van deze ‘fraudeurs’ ook niet op de hoogte dat de term ‘biologisch’ wettelijk beschermd is. Van de zestig gewaarschuwde bedrijven, stopte 37 bedrijven met het gebruik van de term biologisch na de waarschuwing van Skal Biocontrole. 12 bedrijven vroegen een officieel certificaat aan en tegen de overige bedrijven loopt een procedure.

Groen blaadje

Ook Bionext, de belangenorganisatie van de biologische sector, herkent het probleem van producten die ten onrechte als biologisch worden aanboden. „Dit gebeurt”, zegt Miriam van Bree. „Op verpakte biologische producten moet duidelijk het Europese keurmerk voor biologisch staan, het symbool van een groen blaadje. Hier is ook goed toezicht op. Maar bij onverpakte producten kan een consument niet controleren of het product echt biologisch is. Aan een appel is nu eenmaal niet aan de buitenkant te zien of deze biologisch is. Hier kan een ondernemer bewust of onbewust misbruik van maken."

Check!

Consumenten kunnen volgens Van Bree wel proberen te checken of onverpakte biologische producten op de markt of in een restaurant biologisch zijn. ,,Bij twijfel kan je aan de verkoper vragen of je de grootverpakking mag zien waarin het product oorspronkelijk zat, daar moet dan ook het keurmerk op staan."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Fraudeurs liften mee op succesterm ‘biologisch’
Sluiten