Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 23 mrt 2015 / 08:04 uur

Connexxion: wet hindert in strijd tegen ov-geweld

De overheid heeft extra maatregelen ingesteld tegen het toenemende geweld in de trein, maar heeft amper oog voor de problemen in de bus, tram en metro. Dat vindt directeur Bart Schmeink van Connexxion. Hij stelt ronduit gehinderd te worden om het ‘steeds grover wordende geweld’ in het stads- en streekvervoer echt aan te pakken.

Een kleine passage in de wet verbiedt ov-bedrijven namelijk om extern beveiligers in te huren. Dit hindert volgens Schmeink vervoersbedrijven om snel actie te ondernemen bij overlast op een busverbinding of halte.

Zie ook: Dossier OV-geweld

,,Als er vannacht ergens iets gebeurt en het probleem voor morgen opnieuw wordt verwacht, dan moeten wij ergens anders mensen vandaan halen of speciaal in dienst nemen en opleiden”, schetst hij de situatie. ,,Je mag wel private beveiligers inhuren. Maar die mogen dan geen boetes uitschrijven en mensen staande houden.”

BOA’s

Connexxion voelt zich beperkt omdat beveiligers in het ov, zogenoemde BOA’s, op de loonlijst moeten staan van het vervoersbedrijf of de overheid. ,,Dit maakt het erg lastig om in probleemgebieden snel te schakelen. Het is financieel niet haalbaar om overal beveiligers te hebben. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die je heel snel en flexibel kunt inschakelen, maar wij mogen nu niet met hen samenwerken.”

Lees ook: NS na massale steun: #Nederlandbedankt

Schmeink wil dat particuliere beveiligers bijvoorbeeld in de ochtend bij probleemhaltes kunnen controleren, om later op de dag in winkelcentra, ziekenhuizen of scholen in de gaten houden. ,,Zo maak je ze breed inzetbaar. De overheid heeft het vaak over ‘law and order’ en het handhaven van de orde, maar wij worden door de wet belemmerd hierin.”

Grofheid

Ook het streekvervoer wordt dagelijks geconfronteerd met geweld tegen personeel, benadrukt Schmeink. ,,Ik krijg dagelijks drie, vier meldingen. Daar word je niet vrolijk van. Het aantal incidenten neemt niet echt toe, maar de hardheid en grofheid wel. Het beperkt zich niet meer tot schelden en schreeuwen. Het gaat van bedreigen tot spugen, schoppen en erger fysiek geweld.”

Volgens Schmeink loopt het geweld ook in de bus ‘echt de spuigaten uit’. ,,Onze chauffeurs gaan er goed mee om, staan hun mannetje en weten wat ze wel en niet moeten doen. Maar de verharding in de maatschappij zie je terug in het hele ov. Die beperking in de wet maakt het ronduit heel lastig om je tegen dit geweld te wapenen. Politiek help ons. Het kost je niet eens geld.”

Lees ook: Zwakbegaafde treinagressor lacht minzaam op proces

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Connexxion: wet hindert in strijd tegen ov-geweld
Sluiten