Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 26 mrt 2015 / 17:32 uur

Boodschappen bestellen via ‘muur’ op de werkvloer

Vanaf je werk een gerecht voor het avondeten kiezen en de verse ingrediënten, precies in de juiste hoeveelheden, aan het einde van de dag afhalen in de bedrijfskantine. Een ritje langs de supermarkt na een drukke werkdag is met een ’boodschappenmuur’ op de werkvloer verleden tijd. Het hoofdkantoor van Google experimenteert al een paar maanden met de zogenoemde Bilder & De Clercq-Wall en volgende maand volgen twee grote bedrijven op de Amsterdamse Zuidas die de ’Wall’ ook in hun kantoorpand plaatsen.

Scherm

Deze ’Wall’ werd ontwikkeld door de oprichters van de Amsterdamse eetwinkel Bilder & De Clercq, nadat Google hen hiervoor benaderd had. Op een groot scherm worden 14 steeds wisselende gerechten met recepten getoond, die ook in de Bilder & De Clercq-winkels te vinden zijn. Werknemers van bedrijven die een ’Wall’ hebben, scannen simpelweg voor 16.00 uur het gerecht van hun keuze met hun telefoon. Het recept en de verse ingrediënten die hiervoor nodig zijn, worden vervolgens door een fietskoerier bezorgd bij het bedrijf. In de koeling van de bedrijfskantine kunnen werknemers vanaf 17.00 uur hun eigen zakje met ingrediënten oppikken om thuis aan de slag te gaan met koken.

Inspiratie

„Bijna iedereen kent het wel: na een werkdag nog langs de supermarkt moeten zonder enige inspiratie voor het avondeten”, zegt Diederik van Gelder, mede-oprichter van Bilder & De Clercq. „Met deze ’muur’ worden werknemers geïnspireerd een verse en verrassende maaltijd op tafel te zetten zonder dat ze langs de supermarkt hoeven.”

Voedselverspilling

Om voedselverspilling tegen te gaan, zijn ingrediënten precies op hoeveelheid afgestemd. Zo zal er nooit een hele bos kruiden bezorgd worden als er maar ’een paar plukjes’ voor het recept nodig zijn. „In supermarkten koop je al snel te veel, waardoor aan het einde van de week zo de helft van de ingrediënten in de prullenbak verdwijnt. Zonde”, zegt Van Gelder.

Google

De samenwerking met Google kwam als een cadeautje voor Van Gelder en zijn compagnon waarmee hij twee jaar geleden de eerste Bilder & De Clercq-winkel opende. „Google benaderde ons vorig jaar zomer. Zo ontzettend cool. In Zurich doet Google iets soortgelijks met een bestelmuur op de werkvloer. In Nederland wilde Google graag iets opzetten met ons, omdat het Bilder & De Clercq-foodconcept hen aansprak.”

Na de eerste twee bedrijven die volgende maand een ‘boodschappenmuur’ krijgen, zullen er volgens Van Gelder zeker meer volgen. „We hebben veel gesprekken en geïnteresseerden", zegt van Gelder. „Ik verwacht dat dit jaar tien bedrijven een ‘Wall’ krijgen. Volgend jaar zullen dat er waarschijnlijk 25 zijn.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Boodschappen bestellen via ‘muur’ op de werkvloer
Sluiten