Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 31 mrt 2015
Leestijd: 2 minuten

800.000 ‘reuzen’ willen beenruimte in vliegtuig

Iedereen die een beetje lengte heeft zal het probleem herkennen: zitten in een vliegtuig is een ramp! En voor de echte reuzen is het al helemaal niet te doen. ”En het is nog gevaarlijk ook, want wij kunnen de crashhouding niet eens aannemen”, zegt Rob Leurs-Kout van de Klub Lange Mensen (KLM), zelf 2 meter 11.

”Er is ooit een crash nagebootst met poppen als passagiers en de lange poppen bleken onthoofd te worden. Wij hebben geen schijn van kans.”

En tot overmaat van ramp krijgt Nederland juist steeds meer lange mensen. Inmiddels zijn er 800.000 mensen in Nederland en 35 miljoen in heel Europa die officieel het predicaat ’lang’ hebben. Dat zijn vrouwen die langer zijn dan 1,80 en mannen langer dan 1,90. Maar vliegtuigen groeien niet mee. En dat stelt de 3200 ’reuzen’, verenigd in de club voor lange mensen, teleur.

Mogelijk trombose

Woensdag zal de club in de Tweede Kamer aandringen op oplossingen voor het probleem van ’met je knieën naast je oren zitten’. ”We vragen aandacht voor de veiligheid van lange passagiers in vliegtuigen en het gebrek aan been- en zitruimte in de verkeerstoestellen met als mogelijk gevolg trombose door afgeknelde ledematen”, zegt Leurs-Kout.

KLM beloofde bij de introductie van de Boeing 777200 rekening te houden met lange mensen. ”Dat scheelde uiteindelijk 2,3 centimeter. Er is in een KLM-toestel 79 centimeter beenruimte, terwijl Air France en Lufthansa 86 centimeter bieden. En Thaise maatschappijen, toch niet bekend om z’n grote mensen, hebben zelfs 89 centimeter.”

Eerlijk verdelen

Het moet volgens de lange mensen mogelijk zijn om een passagiersvliegtuig, net als een vrachtvliegtuig, evenwichtig te beladen. ”Dat houdt in dat sommige stoelen wat dichter op elkaar staan en anderen wat verder uit elkaar. Bij het inchecken moet dan naar lengte van de passagier worden gekeken. Wij hebben bovendien in samenwerking met Hogeschool InHolland in Delft een student, als afstudeeropdracht, een nieuwe vliegtuigstoel laten ontwerpen, die volledig rekening houdt met de alsmaar langer wordende Nederlander.”

Lees ook: Gezond vliegen en jetlag voorkomen

”Het zou de Nederlandse luchtvaart, wat betreft goede naam en faam nationaal en internationaal ten goede komen als zij, los van juridische of welke druk dan ook, zélf het voor touw zou nemen om alle passagiers op voorbeeldige wijze te vervoeren. Ook dat valt onder de innovatie die onze luchtvaart nodig heeft”, aldus Leurs-Kout.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
800.000 ‘reuzen’ willen beenruimte in vliegtuig
Sluiten