Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 2 feb 2015
Leestijd: 2 minuten

Snelwegen bevriezen straks nooit meer

Wetenschappers werken aan zogenoemde ani-vrieswegen. Snelwegen die nooit meer bevriezen moeten strooiwagens overbodig maken en ongelukken voorkomen.

De website Scientias.nl zette enkele noviteiten op een rijtje die de snelweg van de toekomst typeren. In de niet bevriezende weg wordt pekel verwerkt, iets wat nu nog gestrooid wordt. De antivriesbestandelen komen pas vrij zodra de temperatuur onder het vriespunt komt.

Een andere maatregel waaraan wordt gedacht is de interactieve lantaarnpaal. Sommige lantaarnpalen schijnen nu de hele nacht, terwijl er misschien maar een paar auto’s over de weg rijden. Dit is verspilde energie. De interactieve LED-lampen verlichten alleen het stuk waar iemand rijdt. Wanneer een automobilist arriveert, wordt het lampje steeds feller en feller. Is de auto gepasseerd, dan dimt het licht langzaam.

Wegen van glas

Nog een innovatieve oplossing is de zonneweg. Het bedrijf Solar Roadways wil wegen van glas aanleggen, inclusief zonnepanelen, LED’s en microprocessoren. Glas is niet alleen te recyclen, maar is ook nog een sterker dan staal. De glazen wegdelen slaan zonne-energie op. Deze energie kan gebruikt worden om de weg te verwarmen in de winter of om waarschuwingen op het wegdek te tonen, zoals ‘pas op file!’.

Ook aan een oplossing voor het oplaadprobleem van elektrische auto’s wordt gewerkt: een oplaadstrook waardoor auto’s al rijdend worden opgeladen.

Magnetisch veld

Het afgelopen jaar is het aantal elektrische auto’s flink gestegen. Ondertussen rijden er meer dan vijfduizend volledig elektrische auto’s en meer dan 33.000 plug-in hybride auto’s op de Nederlandse snelwegen. Een groot nadeel is dat veel auto’s een radius hebben van een paar honderd kilometer.

Wetenschappers van de TU Delft werken daarom aan een strook, waar auto’s al rijdend worden opgeladen. Onder het asfalt liggen magnetische spoelen in de vorm van lange kabels, die een elektromagneetveld opwekken. Een transformator en een spoel in de auto pikken het magneetveld op en zetten dit om in elektriciteit. Deze technologie is vergelijkbaar met hoe elektrische tandenborstels worden opgeladen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Snelwegen bevriezen straks nooit meer
Sluiten