Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 19 feb 2015

Actie tegen misleiding snoepende kinderen

Fabrikanten verleiden, ondanks zogenaamd strengere regelgeving, kinderen en hun ouders met slinkse marketingtrucs tot het kopen van ongezonde producten, stelt de Consumentenbond die vandaag een actie start om ouders en kids te waarschuwen.

Cadeautjes, idolen die de koekjes of snoepjes aanprijzen of spelletjes op de verpakking; het zijn allemaal trucjes die kinderen moeten aanzetten toch vooral ongezonde etens- en drinkwaar naar binnen te werken.

Zoethoudertje van de maand

”Om te laten zien dat fabrikanten kinderen bedelven onder marketing voor ongezonde producten, starten wij de verkiezing ‘zoethoudertje van de maand’”, zegt Bart Combée, directeur Consumentenbond. ”Kinderen worden op slinkse wijze blootgesteld aan allerlei marketingtrucs voor ongezonde producten, ondanks de aangescherpte regels waar de industrie mee schermt.”

Lees ook: Kinderen snoepen meer dan ouders denken

De Consumentenbond zette tien strategieën op een rij waarmee fabrikanten kinderen proberen te verleiden, binnen én buiten de supermarkt. Consumenten kunnen bovendien stemmen op het product dat zij het meest storende voorbeeld vinden van marketing gericht op kinderen.

De genomineerden bij de eerste verkiezing zijn Liga kinderbiscuit, Verkade Dora vanillekoekjes en Peijnenburg Sprookjesboom ontbijtkoek.

Vaak op ooghoogte

”Kinderidolen op de verpakking, winacties, cadeautjes, onlinespelletjes, promotiemateriaal en sponsoring zijn enkele van de vele voorbeelden die wij tegenkomen”, zegt Combée. ”En helaas helpt het niet om alleen het snoep- en koekschap te mijden. Of het nou gaat om ontbijtproducten, zoet of hartig broodbeleg, toetjes, drankjes of ijs; in elk schap proberen fabrikanten kinderen te verleiden, vaak op ooghoogte van kinderen.”

Eind vorig jaar zijn er nieuwe afspraken gemaakt door de levensmiddelenindustrie om reclame, gericht op kinderen te beperken. Maar de vele uitzonderingen en de ruime interpretatie van gezonde voeding, maakt volgens de bond dat deze regelgeving faalt.

Lees ook: ‘Ouders, laat snoepen uitzondering zijn’

”De stapjes die de levensmiddelenindustrie zet, blijken ontoereikend om kindermarketing een halt toe te roepen. Daarom pleiten wij, samen met tal van andere organisaties en wetenschappers, voor een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten,” aldus Combée.

De genomineerden:

Verkade Dora Vanillekoekjes

De verpakking lacht je tegemoet, letterlijk. Dora kijkt je kind met haar grote ogen, vriendelijk aan. De grote ogen wekken de indruk dat Dora wel te vertrouwen is. Maar dat de koekjes veel suiker, vet en zout bevatten vertelt ze je niet. Verkade probeert nog wel een beetje de schijn op te houden door te zeggen dat koekjes niet te veel gegeten mogen worden.

Liga Kinderbiscuit

Blokken, treintjes en hobbelpaardjes op de verpakking, én een koekje in de vorm van een beertje om je kind extra te verleiden. Om ouders mee te krijgen beweert Liga dat het maagje van je kind "nog te klein is om alle voedingsstoffen uit drie vaste hoofdmaaltijden te halen." Maar geef je je kind een zakje kinderbiscuit met twee koekjes, dan zit je al snel aan 120 kcal. Veel te veel voor een kindertussendoortje!

Peijnenburg Sprookjesboom ontbijtkoek

Met figuurtjes van de Efteling en kaartjes om te verzamelen, probeert Peijnenburg kinderen in te pakken. Maar een Sprookjesboom ontbijtkoek bevat meer calorieën dan een plak van de ‘volwassenvariant’, gewone Peijnenburg ontbijtkoek. Jammer dat de Efteling zijn merknaam hiervoor leent!

De trucs:

1 Op ooghoogte in het schap

2 Kinderidool op de verpakking

3 Grappige vormen van verpakking

4 Winacties

5 Cadeautjes

6 Inspelen op gevoel (‘goed voor de eerste tandjes’)

7 Zogenaamd gezond

8 ‘Informatieve’ artikelen in supermarktbladen

9 Online spelletjes (Pauladekoe.nl)

10 Sponsoring (Het Koningsontbijt gesponsord door zoete broodbeleggers)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Wekelijks het beste van Metro in je mailbox

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang twee keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.

Reageer op artikel:
Actie tegen misleiding snoepende kinderen
Sluiten