Marieke van der Voort
Marieke van der Voort Nieuws 9 jan 2015 / 06:30 uur

Virtuele supermarkt voor beter gezondheidsbeleid

Het is onacceptabel dat verpakkingen in de supermarkt steeds groter worden. Dat stelt onderzoeker Maartje Poelman (Vrije Universiteit Amsterdam) in haar proefschrift.

Om meer inzicht te krijgen in de keuzes van consumenten tijdens het boodschappen doen, heeft ze een virtuele supermarkt ontwikkeld.

Boodschappenkarretje

Deelnemers lopen met hun eigen boodschappenkarretje in een driedimensionale supermarkt rond en krijgen een virtueel budget voor de wekelijkse boodschappen. Na het afrekenen, vullen ze een vragenlijst in.

Poelman neemt alle keuzes en antwoorden van deelnemers onder de loep. „Op deze manier willen we inzicht krijgen in wat mensen belangrijk vinden en waar ze door worden beïnvloed.”

De uitkomsten zullen met het Ministerie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport worden gedeeld. „Hopelijk kunnen de nieuwe inzichten bijdragen aan een beter gezondheidsbeleid”, stelt ze.

Kleiner

Poelman zal sowieso pleiten voor kleinere verpakkingen. „Hoe groter de verpakking of portie, hoe meer mensen in één keer eten of drinken."

„Dat gebeurt vaak ongemerkt. Met het oog op het groeiend aantal mensen met overgewicht, kunnen kleinere verpakkingen mogelijk uitkomst bieden.”

Uit den boze

Grotere porties zijn volgens haar daarentegen uit den boze. „Mensen kiezen nu het vaakst voor de middelste grootte. Bij de keus uit small, medium of large, gaan ze dus meestal voor medium."

„Als er in Nederland ook veel flessen van twee of drie liter in de schappen komen te staan, neemt de kans toe dat ze voor een groter formaat kiezen. En dus ook het risico op het ongemerkt binnenkrijgen van te veel calorieën.”

De verpakkingen van eten en drinken zijn door de jaren heen steeds groter geworden. Tot eind jaren zestig werden er in Nederland bijvoorbeeld alleen flessen Coca Cola van maximaal 750 milliliter verkocht. Inmiddels is de standaard fles frisdrank twee keer zo groot.

De virtuele supermarkt is al in de lucht, consumenten kunnen zich nog opgeven. Meer informatie vind je via Facebook. Je kunt je ook opgeven via [email protected]

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Virtuele supermarkt voor beter gezondheidsbeleid
Sluiten