Marieke van der Voort
Marieke van der Voort Nieuws 9 jan 2015 / 12:09 uur

Training moet patiënt mondiger maken in wachtkamer

Vind je het moeilijk om mondig te zijn tegen een arts? Hulp is dan mogelijk aanstaande. Onderzoekers zijn immers bezig met trainingen om patiënten beter voor te bereiden op consulten. Bij het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) en het AMC lopen verschillende projecten.

Communicatie

Naar schatting vindt ongeveer de helft van alle Nederlanders het moeilijk om goed te communiceren met artsen. Patiënten zijn in de spreekkamer van de huisarts nu zelfs minder aan het woord dan in 1986.

Voor een grote groep verloopt de communicatie moeizaam uit angst om lastig gevonden te worden. Patiënten denken verder vaak dat er te weinig tijd is om alle problemen en vragen aan te kaarten. Ook durven sommigen de arts niet te onderbreken.

Filmpjes

Met behulp van trainingen komen patiënten mogelijk beter beslagen ten ijs op het consult. Mensen kunnen onder meer korte filmpjes voorgeschoteld krijgen waarin de situatie arts – patiënt wordt nagebootst. Wat je te zien krijgt, is afhankelijk van de vooraf ingevulde vragenlijst.

Resultaten

Lymfklierkankerpatiënten, waarbij de methode momenteel wordt getest, geven aan dat zij na verloop van tijd steeds beter voorbereid het gesprek ingaan met de arts.

Als uit de definitieve resultaten blijkt dat patiënten daadwerkelijk baat kunnen hebben bij de hulp, zal deze vermoedelijk na de zomer ook voor andere mensen beschikbaar worden.

Nominatie

Het project van het NIVEL is genomineerd voor de Communicatieprijs van Medisch Contact, een multimediaal artsenplatform. Op 22 januari horen de onderzoekers of zij in de prijzen vallen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Training moet patiënt mondiger maken in wachtkamer
Sluiten