Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 13 jan 2015 / 12:25 uur

Sporten soms helemaal niet goed voor de lijn

Sporten hoeft helemaal niet zo goed te zijn voor de lijn. Na het bewegen blijken veel mensen juist minder actief te zijn. Daarmee doen ze het goede effect van de beweging weer grotendeels te niet. Dit blijkt uit een onderzoek door wetenschappers van Cambridge en Oxford.

Zij ontdekten dat er drie verschillende soorten dikke mensen zijn en dat de kans van slagen bij een dieet afhangt van wat voor soort type iemand is. Weet je dat niet van jezelf, dan is de kans groot dat je op een verkeerde manier probeert af te vallen.

De feasters

Feasters hebben, zo blijkt uit onderzoek, veel te stellen met hormonen. Die spelen een grote rol in hun eetgewoonten. Als feasters eten, komen er in hun spijsverteringskanaal maar lage niveaus aan hormonen vrij. Die bereiken dus ook maar in kleine hoeveelheden de hersenen waar ze het signaal zouden moeten afgeven dat er genoeg gegeten is en dat je met eten kunt stoppen. Met als gevolg dat de feasters blijven eten.

Feasters zijn het meest gebaat bij een dieet dat ze zo lang mogelijk verzadigd houdt. Wetenschappers raden daarvoor een dieet aan met veel eiwitten en een lage glycemische index (GI). Voedingsmiddelen zoals vis, basmati rijst, linzen, granen en ontbijtgranen.

Cravers

De mensen die altijd maar willen eten, de ‘hunkeraars’, krijgen vanuit hun ‘hungry brain’ voortdurend het signaal door dat ze vet en suikerrijk eten nodig hebben. Dat is te wijten aan bepaalde genen, weten wetenschappers. Die genen verstoren het signaalverkeer met de hersenen zodat het brein denkt dat je je vetvoorraden moet aanvullen.

De genen van de ‘hunkeraars’ zorgen er voor dat ze voortdurend honger hebben. Aan de lijn doen is dus een full time gevecht, iedere dag opnieuw. Twee dagen per week streng caloriebeperkt eten (800 calorieën per dag) wordt hen aangeraden.

Emotionele eters

Emotionele eters graaien naar iets te eten in stress-situaties. Als de hersenen waarnemen dat je het moeilijk hebt, zetten ze aan tot veranderingen in het lichaam, zoals bijvoorbeeld het verhogen van de hartslag. Emotionele eters hebben zich een heel arsenaal aan moeilijk te veranderen gewoonten aangewend en in stressvolle situaties zoekt hun brein een uitweg: eten.

Voor emotionele eters blijkt een gezonder dieet te helpen, maar vooral ook aanmoediging en steun. Dat kan kan het deel van de hersenen dat motiveert aanzetten om stress te overwinnen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Sporten soms helemaal niet goed voor de lijn
Sluiten