Megaklus in haven Rotterdam
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2F0d6a8158fd05dc1cb4a2925090883e4d-1421737626.jpg)
De Rotterdamse haven wordt grondig uitgebaggerd. Dat is dringend nodig om de concurrentie van vooral Antwerpen voor te blijven, stelt het Havenbedrijf in het AD. ,,Megaschepen moeten er terechtkunnen.”
Concurrentie
De ‘Poort van Europa’ dreigt de komende jaren vooral olietankers mis te lopen, omdat die bij concurrent Antwerpen beter uit de voeten kunnen. Het uitdiepen van de Nieuwe Waterweg rond oliebedrijven als Shell-Pernis moet voorkomen dat de overslag van olie verder terugloopt in de Rotterdamse haven.
Baggeren
Door de Nieuwe Waterweg dieper te maken, kunnen grote tankschepen verder de haven in, stelt president-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf. De ‘hoofdweg’ van de Rotterdamse haven moet overal minimaal 17 meter diep worden. Dat betekent dat rond Pernis en het Botlekgebied gemiddeld 1 tot 2 meter moet worden uitgebaggerd. Olietankers kunnen voor elke 6 centimeter die ze dieper in het water liggen, 1 miljoen liter extra vervoeren.