Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 12 jan 2015 / 15:25 uur

Eten thuis bezorgen goed voor miljard omzet

Het laten thuisbezorgen van eten is flink in opkomst. Als alle vormen van ‘delivery’ van eten bij elkaar worden opgetelt, zitten we nu al rond de grens van 1 miljard euro omzet per jaar, zo stelt Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut bij de opening van vakbeurs Horecava. ,,Het is nog maar enkele jaren geleden dat we nog niet eens op de helft van dit bedrag zaten.”

De trend van thuis eten laten bezorgen beperkt zich niet meer tot pizzakoeriers en shoarmaboeren. Ook cafetaria’s leveren inmiddels op grote schaal friet en snacks af aan de voordeur. Nieuwkomers op de bezorgmarkt zijn verder abonnementssystemen zoals HelloFresh en de onlinebesteldiensten van supermarkten.

Tussenvormen

De traditionele scheidslijn tussen horeca en detailhandel lijkt steeds meer te vervagen. Consumenten staan nu meer open voor tussenvormen, merkt Grievink op. Als voorbeeld van nieuwe manieren waarop eten wordt aangeboden, noemt hij ook de recente opening van de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam.

Restaurants

Ook aan de relatief hoge prijzen in Nederlandse restaurants lijkt langzaam een einde te komen. Jarenlang waren driegangenmenu’s hier de duurste van West-­Europa. Maar steeds meer horecagelegenheden komen met goedkopere instapmenu’s.

,,Buiten de deur eten in België en Duitsland is daardoor niet of nauwelijks goedkoper dan in ons land”, zegt Grievink. Nu kun je ook in Nederland al prima driegangendagmenu’s vinden voor rond de 18 euro; dat was vier jaar geleden bijna ondenkbaar.”

In de Nederlandse horeca als geheel zijn gasten volgens het FoodService Instituut nog ongeveer 15 procent duurder uit dan het Europese gemiddelde.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
Eten thuis bezorgen goed voor miljard omzet
Sluiten