‘Champagne’ uit India en Marokko populair
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F01%2F7de03c309652e87cc6572b235566cbcb-1421076217.jpg)
Wijn met bubbels wordt steeds populairder in ons land. En opvallend genoeg kopen Nederlanders hun ’champagnes’ uit de meest uiteenlopende oorden. Zo is mousserende wijn uit India momenteel populair, maar ook die uit Japan en Marokko lopen erg goed.
Dit blijkt uit een inventarisatie van Wereldbubbels.nl. Deze online verkoopwinkel werd tijdens de afgelopen feestdagen overspoeld met aanvragen voor bubbelwijnen uit verre uithoeken.
”Bij ons kun je in principe wijnen van uit de hele wereld kopen”, Sander Rooijakkers, die samen met Xandra Horsten directeur is bij Wereldbubbels. ”De bubbels worden steeds geliefder, dat merken we heel duidelijk. En allang komen ze niet alleen meer uit Frankrijk.”
Champagne uit Frankrijk was jarenlang de absolute heerser op de Nederlandse markt van wijnen. In de tweede helft van de jaren negentig bestond volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek de Nederlandse wijninvoer voor bijna de helft uit Franse wijn. Nog altijd is het land de belangrijkste leverancier, maar het aandeel is tot onder een kwart gedaald.
Ook Nederlandse bubbels
Vooral bubbels uit andere buitenlanden zijn in opkomst. Na het Duitse Sekt, de Italiaanse Prosecco en de Spaanse Cava zijn er nu onder meer de Indiase Sula Brut, de Marokkaanse Les Celliers de Meknes en de Junmai Saké Rosé uit Japan. Maar ook Nederland laat zich gelden met bijvoorbeeld de Fromberger Rosé Ophrys Brut en zelfs Moldavië doet een duit in het zakje met de Cuvee Aleksandr Cahul.
Er zijn duidelijke hypes te bespeuren wat bubbelwijn betreft. Zo is het nog niet zo lang geleden dat vooral Nederlandse vrouwen zich in de zomer duizelig dronken aan de Prosecco. En de afgelopen zomermaanden was de bubbelwijn met verse muntbladeren Hugo ineens razend populair onder de dames. Zelfs zo dat de fabrikant in Bolzano werd geconfronteerd met allerlei goedkopere namaakvarianten.
Rooijakkers denkt wel te weten waar het succes van de wereldse wijnen vandaan komt. ”We kennen in Nederland steeds meer landen en nationaliteiten. Mensen zijn nu vaker ergens geweest waar we vroeger nooit kwamen. Dan is het een leuke vakantieherinnering om een fles bubbels uit dat land te kopen. Daarbij wonen er hier steeds meer mensen uit verre landen. Als vrienden daar dan op visite gaan, vinden ze het leuk om wijn mee te nemen uit het land waar hun vrienden vandaan komen.”