Jana Witteman
Jana Witteman Geld & Carrière 5 mei 2023
Leestijd: 2 minuten

Lege supermarktschappen? Dit is hoeveel geld de staking Albert Heijn heeft gekost

Albert Heijn-medewerkers zijn inmiddels druk in de weer om de schappen weer te voorzien van een voorraad. De staking is – voorlopig – namelijk opgeschort. Prettig voor meneer Heijn, want de staking heeft namelijk behoorlijk wat kosten met zich meegebracht.

Distributiemedewerkers in vijf verschillende centra hebben sinds 23 april van dit jaar elf dagen lang het werk neergelegd. De actie is opgezet door vakbonden CNV en FNV, omdat de onderhandelingen voor een nieuwe cao spaak liepen. Met de onderhandelingen werd gestreefd naar betere arbeidsvoorwaarden en een verbeterde cao. Inmiddels is de stakingsactie gestopt, omdat de onderhandelingen vanaf volgende week worden hervat.

Lege schappen

Die stakingen hebben geleid tot de nodige onrust onder supermarktklanten. En hoewel de actie dus inmiddels is opgeschort, zal het nog een aantal dagen duren voordat de winkels weer zijn voorzien van de gebruikelijke voorraad. Een woordvoerder laat weten dat er hard wordt gewerkt om de supermarktschappen te vullen, maar dat het per regio en per winkel verschilt hoe lang het precies zal duren, schrijft persbureau ANP.

(Super)marktonderzoek

Op verzoek van NOS heeft data- en onderzoeksbureau Hiiper uitgezocht hoeveel omzet de supermarktketen is misgelopen door de stakingsactie. Om tot een antwoord te komen zijn de omzetcijfers van Albert Heijn gedurende zeven dagen vóór de stakingen vergeleken met de omzetcijfers zeven dagen gedurende de staking.

Het resultaat? Het marktaandeel van de blauwe supermarktgigant is gedurende die dagen flink gezakt. Er werd minder geld uitgegeven en ook het bezoekersaantal liep terug. Ook na vergelijking met andere supermarkten in Nederland is er sprake van een daling.

Totale stakingskosten

Zonder de stakingen is de omzet van de supermarktketen volgens het onderzoeksbureau zo’n 350 miljoen euro per week. Die omzet is gedurende de stakingen gezakt met zo’n 12 procent. Dat komt neer op een bedrag van zo’n 42 miljoen euro. In het noordoosten van Nederland daalde het aantal klanten met zo’n 10 procent, blijkt uit het onderzoek van Hiiper. Nationaal deden 7 procent minder mensen hun boodschappen bij Albert Heijn.

In totaal wordt het misgelopen bedrag geschat op een bedrag tussen de 35 en 45 miljoen euro. Fors, maar in vergelijking met de totale jaaromzet van Ahold Delhaize – moederbedrijf van Albert Heijn – kan het verlies worden gezien als een druppel op een gloeiende plaat. De totale omzet van het bedrijf kwam in 2022 neer op 87 miljard euro.

Waarom doen sommige mensen zout in hun koffie? Dat blijkt zo gek nog niet

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.