Iza de Bruin
Iza de Bruin Geld & Carrière 2 nov 2022
Leestijd: 2 minuten

Deze supermarkt zet ‘dynamisch afprijzen’ in waardoor jij geld kunt besparen

Supermarkten doen steeds meer om voedselverspilling tegen te gaan. Goed voor het milieu en goed voor de portemonnee. Zo kan je bij meerdere ketens, bijvoorbeeld Lidl, aan het einde van de dag een zak groente halen voor 25 cent. Of kan je voor een prikkie met de app Too Good To Go een voedselpakket ophalen wanneer de winkels sluiten. Met hetzelfde doel is Albert Heijn gestart met dynamisch afprijzen.

Dit is niet de enige manier waarop Albert Heijn voedselverspilling tegengaat: denk aan de recent ingevoerde AH Overblijvers-pakketten die voor een extra voordelige prijs worden aangeboden.

Hoe werkt het?

Tijdens openingstijd krijg je 20 procent korting op een zak soepgroente, ‘s middags 40 en vlak voor sluitingstijd 70. Bij Albert Heijn kan het tegenwoordig zomaar voorkomen: de supermarkt doet sinds maandag aan ‘dynamisch afprijzen’. Producten met verspillingskorting worden steeds goedkoper naarmate de houdbaarheidsdatum dichterbij komt.

Dat wordt via een elektronisch systeem bijgehouden. Je hoeft dus niet op de bekende 35 procent korting-sticker te letten. Digitale schapkaartjes laten jou zien op hoeveel korting je recht hebt. Via een algoritme wordt berekend wat de beste korting is om aan het einde van de dag geen producten over te houden. Volgens de supermarktketen blijft er op deze manier minder over in de schappen, wordt er minder voedsel verspild en kunnen klanten kiezen voor producten met een lagere prijs.

Albert Heijn is niet de eerste met dit concept

Dynamische prijzen worden volgens retaildeskundige Laurens Sloot al vaker gebruikt. „Denk aan de NS met dalurenkaarten en vliegtuigmaatschappijen met vliegtickets.” Dat vertelt hij aan Editie NL. Het lijkt erop dat dit soort digitale oplossingen de toekomst zijn.

Het dynamisch afprijzen werkt volgens Albert Heijn op verse producten zoals vlees en groente. „Zo wordt er minder voedsel verspild en profiteren klanten van maximaal voordeel”, meldt Henk van Harn, directeur merchandising & sourcing bij Albert Heijn.

Ehm… reclame Jumbo over WK Qatar met bouwvakkers in polonaise?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.