Iza de Bruin
Iza de Bruin Geld & Carrière 11 okt 2022
Leestijd: 2 minuten

Kledingwinkels zoals H&M en Zara vragen straks mogelijk retourkosten voor pakketjes

Verschillende kledingzaken, zoals H&M, zijn een proef gestart waarin ze consumenten laten betalen voor het retourneren van pakketjes. Nu gebeurt dat nog specifiek in het Verenigd Koninkrijk en in Noorwegen, maar als het succesvol blijkt te zijn is dit straks ook van toepassing op ons land. Ook andere winkels, zoals Zara, experimenteren sinds kort met retourkosten.

Tot nu toe draaiden de winkels op voor de retourkosten, circa 12,50 euro per teruggestuurde doos.

Kledingwinkels vragen straks mogelijk retourkosten

Je herkent het vast wel: je ziet een prachtig paar schoenen, maar je twijfelt over de maat. Het is bij elk paar weer anders. Was het nou 39 of 40? Voor de zekerheid bestel je ze maar allebei. Je kunt het toch gratis terugsturen. Nou… binnenkort misschien niet meer.

Het kost sinds kort bij kledingwinkel Zara al geld om je kledingpakket terug te sturen. Althans, als je in het Verenigd Koninkrijk, België of Nederland woont. De reden heeft echter niks te maken met duurzaamheid. Het retourneren van pakketjes is namelijk slecht voor het milieu, maar dat is opvallend genoeg niet de motivatie van de bedrijven om geld te vragen. H&M en Zara geven beide aan dat het te maken heeft met de inflatie.

„We zijn de verandering nu aan het testen”, zegt CEO Helena Helmersson van H&M. „Of we dit voortzetten heeft alles te maken met de reactie van onze klanten.” Ook zeggen de bedrijven dat de groeiende kosten van materiaal en het versturen van pakketjes en het feit dat mensen door de financiële crisis minder kopen, invloed heeft gehad op het besluit voor retourkosten.

Vijf euro maakt het verschil

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, verantwoordelijk voor de transitie naar een circulaire economie, heeft vorig jaar een onderzoek laten uitvoeren. Hoe reageren consumenten op interventies om de hoeveelheid retouren te verminderen? Het ministerie is namelijk bezorgd over de hoeveelheid retourneren.

Klanten gaan beter nadenken over hun bestelbedrag als ze vijf euro of meer moeten betalen voor het terug terugsturen, blijkt uit het onderzoek. Ook zeggen mensen die bezwaar hebben tegen de retourkosten, ergens anders te gaan bestellen als ze moeten betalen voor retouren of gewoon een bezoekje brengen aan de fysieke winkels.

Ziekte vaak niet dé reden om borstimplantaten te verwijderen

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.