Tessa Ham
Tessa Ham Geld & Carrière 14 okt 2021
Leestijd: 3 minuten

Hoe Dell (19) van 1.000 dollar uiteindelijk 94 miljard maakte

Iedereen associeert Dell met computers. Maar ooit was het een ventje van 19 jaar, die zichzelf een budget van 1.000 dollar gunde om een bedrijfje te starten. Hoe heeft hij het tot zo’n miljardenbedrijf geschopt?

Wie kent Dell niet? Het bedrijf dat onder meer computers verkoopt, is één van de grootste IT-bedrijven ter wereld. Het werd in 1984 opgericht door Michael Dell, die op dat moment pas 19 jaar oud was. Met 1.000 dollar als startgeld wist hij een bedrijf op te richten dat de wereld voorgoed heeft veranderd.

Van 1.000 dollar naar 94 miljard

De ondernemersspirit heeft Michael Dell altijd al gehad. Op 12-jarige leeftijd verdiende hij zijn eerste 2.000 dollar met zijn een bedrijfje waarmee hij postzegels verkocht. Op 16-jarige leeftijd verdiende hij al 18.000 dollar in een jaar met het verkopen van abonnementen voor The Houston Post.

een paar jaar later, op 19-jarige leeftijd, verdiende hij zelfs 80.000 dollar per maand met het upgraden van computers vanuit zijn studentenkamer. Ten slotte, op 27-jarige leeftijd, mocht hij zichzelf de jongste CEO ooit van een Fortune 500-bedrijf noemen.

Tussen zijn 19e en 27e gebeurde er namelijk een hoop. Hij stopte met zijn geneeskundestudie om met 1.000 dollar een klein tech-bedrijfje te starten, genaamd Dell Technologies. In 1985 produceerde het bedrijf de allereerste computer met een eigen ontworpen design. Met een omzet van 94 miljard en 158.000 werknemers is Dell tegenwoordig één van ‘s werelds grootste IT-bedrijven.

Lessen van Michael Dell voor succes

Ter ere van zijn boek Play Nice But Win: A Ceo’s Journey From Founder to Leader deelt hij op CNBC de eigenschappen en lessen die er volgens hem voor hebben gezorgd dat zijn bedrijf zo succesvol is geworden.

1. Nieuwsgierigheid

„Luister, leer en wees nieuwsgierig”, is zijn eerste advies. Dell ontwerpt en ontwikkelt nieuwe producten aan de hand van wat de klant wil.

2. Gebruik de data

De meest succesvolle bedrijven zijn data-driven en dat is natuurlijk geen toeval. Ook Dell kijkt naar data om weloverwogen beslissingen te nemen. „Wees bereid om je gedachten te veranderen als de data suggereren dat dat nodig is”, zegt hij.

3. Probeer niet de slimste persoon in de ruimte te zijn

Je hebt er niets aan om de slimste persoon in de ruimte te zijn, aldus Michael Dell. Als je succesvol wil worden, is het juist nodig om jezelf te omringen met mensen die je uitdagen, inspireren en pushen.

4. De uitvoering is belangrijker dan het idee

Het bedenken van een goed idee is noodzakelijk, maar niet dé sleutel tot succes. Dat is de uitvoering. Volgens Dell focussen te veel mensen zich op het verkeerde onderdeel.

5. Wees blij, maar nooit tevreden

Dit is een veelgehoorde uitspraak bij het bedrijf Dell. Je wil je constant blijven verbeteren. „De Japanners noemden dit Kaizen”, legt hij uit. „Het betekent dat je in een race zit zonder finishlijn.” Natuurlijk moet je successen vieren, maar kijk ook altijd vooruit naar de volgende kans.

6. Verander of je zal het niet overleven

Organisaties moeten zich constant opnieuw uitvinden vanwege nieuwe ontwikkelingen. „In de toekomst zal de snelheid waarmee de wereld verandert alleen maar toenemen”, zegt Michael Dell.

7. Wees aardig én win

Michael Dell wijst erop dat eigenschappen als gedrevenheid, doorzettingsvermogen, toewijding en lef belangrijk zijn om succesvol te worden. Maar respect voor anderen, nederigheid en authenticiteit zijn wat hem betreft net zo belangrijk.

„Heb zelfvertrouwen, maar ben niet arrogant”, zegt Dell daarover. „Wees nederig en laat je ego je niet in de weg zitten.” Dat is volgens hem de weg naar succes.

Nog meer over succes lezen? Eva Jinek brengt er deze maand een boek over uit.

De Spaarrekening van Sabine (39): ‘Ik vind het prima mijn buffer nu laag te houden’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.