Matthijs de Kruijff
Matthijs de Kruijff Geld & Carrière 19 aug 2021
Leestijd: 2 minuten

Lonen stijgen met bijna 3 procent, in welke sector moet je zijn?

Werkgevers zijn van plan hun personeel in 2022 een gemiddelde jaarlijkse loonsverhoging van 2,8 procent te geven. De lonen stijgen dus fors. Dat blijkt uit onderzoek van Willis Towers Watson. De werkgevers willen hun medewerkers niet kwijtraken, want er zijn meer vacatures dan werkzoekenden in Nederland. En dat is voor het eerst in zeker vijftig jaar.

In welke sectoren stijgen de lonen het hardst?

Sommige sectoren zullen genereuzer zijn dan andere, zo waarschuwt het onderzoeksbureau. De gemiddelde stijgingen in 2022 zijn naar verwachting hoger in de detailhandel (3,2 procent), de hightechsector (3,1 procent) en de automobielsector (3,1 procent). Werknemers in energiediensten en nutsbedrijven (2,2 procent), natuurlijke hulpbronnen (2,3 procent) en verzekeringen (2,4 procent) krijgen naar verwachting minder salarisverhoging.

„Na een moeilijke periode voor werkgevers en werknemers heeft ons onderzoek bevestigd dat de loonstijgingen parallel lopen met het economische herstel na de coronacrisis”, vertelt Angel Hoover van Willis Towers Watson Benelux. „Sommige bedrijfstakken doen het beter dan andere, maar over het algemeen is het optimisme groot.”

Optimisme en herstel

Uit het onderzoek komen volgens het onderzoeksbureau duidelijke tekenen van optimisme en herstel onder werkgevers naar voren. Meer dan de helft (53 procent) van de Nederlandse bedrijven zegt dat hun bedrijfsvooruitzichten ‘beter’ of ‘veel beter’ zijn dan ze eerder hadden geanticipeerd, terwijl slechts 2,5 procent zei dat deze slechter zijn dan eerder verwacht.

28 procent van de Nederlandse bedrijven is van plan om in de komende 12 maanden meer personeel aan te nemen, terwijl 8 procent verwacht het personeelsbestand in te krimpen. Meer dan de helft (55 procent) van de bedrijven zegt te proberen functies in de verkoop te vervullen, terwijl technische beroepen (39 procent) en engineering (37 procent) ook hotspots zijn. De minst actieve wervingsgebieden zijn HR (3 procent), financiën (5 procent) en marketing (15 procent).

„De arbeidsmarkt ziet er optimistisch uit en de vooruitzichten voor het bedrijfsleven zijn beter dan velen hadden verwacht. Bedrijven zijn erop gebrand om functies in de verkoop en productontwikkeling te vervullen. Ondersteunende functies zoals HR en financiën zijn op dit moment minder in trek, maar dat zal waarschijnlijk veranderen naarmate het herstel doorzet”, aldus Hoover.

Overweeg jij een carrièreswitch? Lees dan hier wat je absoluut niet moet zeggen tijdens een sollicitatiegesprek.

5 tekenen dat je carrière in een sleur zit (en wat je daaraan kunt doen)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.