Redactie Metro
Redactie Metro Geld & Carrière 26 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Verwijder deze 4 dingen van je LinkedIn-profiel

Je LinkedIn-profiel is vaak iets waar je toekomstige werkgever meteen naar kijkt. Handig als-ie dan actueel is en het profiel er een beetje goed uitziet. ​Hoe je ‘online visitekaartje’ er het beste uit kan zien? Volgens het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes kun je deze informatie in ieder geval maar beter niét op je profiel hebben staan:

1. Oude werkervaringen

Een stage-ervaring van tien jaar geleden waarbij je tot in detail uitlegt wat je deed, kun je maar beter weglaten. Ervaringen tot zeven jaar geleden kun je best wat uitgebreider houden, maar bij ervaringen die langer geleden zijn is alleen het vermelden van het bedrijf en de functie voldoende. Je kunt jezelf het beste verkopen door je twee meest recente werkervaringen uitgebreid te beschrijven.

2. Nietszeggende prestaties

Talen die je beheerst met ‘een beperkte werkervaring’, cursussen die je hebt gevolgd maar weinig zeggen of certificaten die zijn verlopen. Allemaal onnodige informatie die je net zo goed kunt verwijderen, schrijft Forbes. Ook projecten die zijn afgelopen leiden af en moet je alleen laten staan als ze echt relevant zijn.

3. Te veel vaardigheden

Een hele lijst met vaardigheden, die misschien niet eens zijn onderschreven, zorgt voor een onoverzichtelijk profiel. Daarnaast roept het vaak meer vragen op dan het daadwerkelijk de interesse wekt. Tip: verwijder vaardigheden die niet zijn onderschreven en kies er voor alleen je belangrijkste vaardigheden te vermelden.

4. Oude aanbevelingen

Natuurlijk, aanbevelingen op je profiel zijn leuk. Maar als ze niet meer relevant zijn, kun je ze maar beter weghalen. Stel: je was het eerste deel van je carrière actief in de marketing, maar doet daar nu niets meer mee. Dan kunnen lovende aanvelingen over je fantastische marketingskills leuk staan, maar ze zijn dan niet meer relevant. Verwijderen dus.

En dan nog even dit…

Er zijn twee dingen heel belangrijk: je foto en de tekst in de kopregel. Wat betreft dat eerste: volgens LinkedIn worden profielen met een foto dertig procent beter bekeken, omdat het vertrouwen wekt. Heb je meerdere zakelijke profielen, gebruik dan dezelfde foto.

En wat betreft de kopregel: zorg voor een pakkende tekst. Noem hier je functietitel waarop je gevonden wilt worden. Als je momenteel geen werk hebt, zet er dan ook bij dat je beschikbaar bent.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.