Tips voor het ideale bedrijf
Het zal je vast bekend in je oren klinken: steeds meer banen verdwijnen door de robotisering. Opleidingen die je jaren geleden nog een baan verzekerden, blijken nu vooral werkloosheid te verzekeren. Maar volgens Hendrik Oude Nijhuis zijn het juist de verregaande digitalisering en automatisering die je nu kansen bieden om een betere ondernemer dan ooit te worden.
Nog nooit zo makkelijk
Het starten van een eigen bedrijf is nog nooit zo makkelijk geweest. Op de website van de Kamer van Koophandel (KvK) vul je al je gegevens in en geef je aan waarom je ondernemer wilt worden. Je wipt nog even langs bij het kantoor van de KvK en hopsakee: je bent ondernemer. Maar dat wil nog niet zeggen dat je je brood kan verdienen met je bedrijf, laat staan dat het succesvol wordt. Volgens Hendrik is de startfase bepalend voor het uiteindelijke succes (of falen) van je bedrijf.
Hij bedacht een lijstje met twaalf criteria voor het ‘ideale bedrijfsmodel’. Hij geeft de tip om dit lijstje eerst eens door te lopen voordat je een bedrijf begint. Aan alle criteria voldoen wordt moeilijk, maar probeer er zo veel mogelijk af te vinken.
1. De wereld is je klant
Het product of de dienst die je verkoopt, moet niet alleen geschikt zijn voor een lokale buurt of een stad. Ontwikkel een product waarbij de hele wereld je klant kan zijn. Natuurlijk hoef je het niet per se in Bangladesh of Zimbabwe te kunnen verkopen. Als het product of de dienst maar voor zo veel mogelijk mensen nuttig is.
2. Het product is gewild
Hendrik noemt het ook wel de ‘inelastische vraag’. Het betekent dat mensen product willen, of zelfs moeten, hebben en het ze niet uitmaakt hoe veel ze er voor moeten betalen.
3. Het product is origineel
Wat je verkoopt moet niet gemakkelijk te vervangen zijn of nagemaakt kunnen worden. Je kan het beschermen door bijvoorbeeld copyrights.
4. Nauwelijks of geen personeel
„Hoe minder personeel, hoe beter”, aldus Hendrik. Personeel zorgt voor meer kosten en meer administratie. Veel bedrijven besteden hun activiteiten aan andere bedrijven uit. De productie, marketing en facturering bijvoorbeeld worden door andere bedrijven gedaan.
5. Weinig benodigdheden
Het ideale bedrijf heeft zo min mogelijk nodig, volgens Hendrik. Geen duur kantoorpand, geen grote hoeveelheden elektriciteit, geen noodzakelijk adverteren, geen juridische ondersteuning, geen dure werknemers.
6. Geen grote investeringen
Zorg ervoor dat je bedrijf geen grote investeringen nodig heeft in bijvoorbeeld machines. Het is slaat een beetje op hetzelfde als het punt hierboven: doe het met zo min mogelijk benodigdheden zodat je ook nergens in hoeft te investeren.
7. Sterke vrije cashflow
Van te ontvangen betalingen die pas ver in de toekomst plaatshebben is geen sprake.
8. Weinig overheidsbemoeienis
Er zijn weinig regels voor het bedrijf dat je hebt opgezet. Daardoor heb je ook weinig overheidsbemoeienis en wordt de boel een stukje makkelijker.
9. Makkelijk verplaatsbaar
Je moet vanuit ieder land over de wereld kunnen werken vanuit jouw bedrijf. Het maakt dus niet uit als je de wintermaanden aan de Middellandse Zee doorbrengt. Voor jouw bedrijf is dat geen probleem.
10. Voldoening
Zorg ervoor dat je voldoening haalt uit de werkzaamheden van je bedrijf. Je zult dan zien dat je het leuk vindt om te werken en het eigenlijk niet eens als werk voelt.
11. Veel vrije tijd
Het is niet nodig dat je een bepaald aantal uur per dag werkt. Je werkt namelijk ook aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf.
12. Je inkomen is niet afhankelijk van het aantal uur
De laatste tip die Hendrik geeft is om er voor te zorgen dat het niet uitmaakt hoe veel klanten je hebt. Je verkoopt net zo makkelijk aan 1 als aan 100 klanten. Je inkomen hangt dus niet af van het aantal uur dat je maakt.