Zo deal je met de vervelendste geluiden in de trein

25 september 2017 om 08:39 door Lisa en Shirah
Zo deal je met de vervelendste geluiden in de trein
Stefan Kunze | Unsplash

Wel of geen misofonie, sommige geluiden blijven irritant. Je kunt je er natuurlijk over opwinden, maar wist je dat je hier ook meer mindful mee om kunt gaan?

Van smakken tot huilende baby's

Reis je regelmatig met het OV, dan kun je vast een aantal geluiden opnoemen die op je zenuwen werken. Denk aan smakken tijdens het eten, snurkende medepassagiers en huilende baby's. Een andere veelgehoorde irritatie is muziek uit oordopjes, maar ook een loopneus kan op den duur mateloos irriteren.

Wat te doen?

Je kunt natuurlijk in een andere coupé gaan zitten, maar op de lange termijn is dat niet de oplossing; je loopt dan telkens voor de treinergernissen weg. Dit kun je wel doen:

1 - Het is oké

Je ergeren hoort erbij als je mens bent, de vraag is alleen hoe je ermee omgaat. Blijf je je erover opwinden of omarm je de ergernis? Als je je ertegen verzet, wordt het meestal alleen maar erger. Stap 1 is dus erbij stilstaan dat je je ergert en daar niet meteen over oordelen.

2 - Doe je oortjes in

Je hebt niet altijd controle op de geluiden die op je afkomen, maar aan sommige knoppen kun je wel zelf draaien. Kies dus een ontspannend geluid uit, doe je oortjes in en sluit je af. Eigenlijk een hele simpele en praktische manier om met je ergernis om te gaan.

3 - Zoek de stilte op

Eckhart Tolle, schrijver van het boek ‘De kracht van het nu’, geeft de tip om stilte te zoeken in een geluid. Het klinkt een beetje vaag, totdat je het probeert. Stel dat er een auto voorbij scheurt met piepende remmen. Je hoort het geluid en denkt misschien: ‘Wat een herrie.’ Dan vervaagt het langzaam. De kunst is om te focussen op de stilte die langzaam ontstaat. Bij alle geluiden kun je dit doen; van snurkende mensen tot harde muziek.

4 - Observeer het geluid

In plaats van op de stilte te letten, kun je ook inzoomen op het geluid door het extra goed te observeren. Herken je een bepaald ritme? Welke klanken hoor je? Doet het je aan een ander geluid denken? Let ook op je lichaam terwijl je deze oefening doet. Zijn je schouders opgetrokken en adem je hoog of zit je je juist heel ontspannen?

5 - Focus je op iets anders

Irritatie slokt bijna alle ruimte in je hoofd op. Het kan daarom ook goed werken om bewust je aandacht op iets anders te richten, zodat je ergernis naar de achtergrond verdwijnt. Focus je bijvoorbeeld op het uitzicht dat je ziet als je uit het raam kijkt, hoe je handen eruit zien of concentreer je op je ademhaling.

6 - Relativeer

Ben je onderweg naar een festival? Ga je straks lunchen met een vriendin? Relativeer het moment door jezelf af te vragen hoe belangrijk het later vandaag of morgen is. De kans is groot dat het antwoord ‘helemaal niet’ is.

7 - Zeg er iets van

Wil niets helpen? Dan kun je er in bepaalde situaties gewoon iets van zeggen. De andere persoon is zich er misschien helemaal niet bewust en anders heb je je irritatie in elk geval omgezet in iets positiefs, namelijk assertiever worden.

OVER ZENZOEKERS

Wij, Lisa en Shirah, schrijven voor Metro over de 1001 manieren om je meer ontspannen te voelen in het openbaar vervoer met mindfulness, meditatie en yoga. En nee, dat hoeft echt niet zweverig te zijn! Op Zenzoekers.nl kun je onze zoektocht naar meer zen in ons dagelijks leven volgen.

Volgende week maandag staan Lisa & Shirah weer vroeg voor je klaar met meer treinfulness tips!

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!