Mediteren voor nuchtere Nadine

2 oktober 2017 om 04:59 door Lisa en Shirah
Mediteren voor nuchtere Nadine
Mediteren kun je leren! (Foto: Frank McKenna - Unsplash)

In de basis is mediteren helemaal niet zweverig. Ben je de nuchterheid zelve en wil je meer rust in je hoofd? Wij geven je tips voor een meditatie zonder poespas.

1. Zit alsof je tv kijkt

Om te mediteren hoef je jezelf niet eerst in de knoop te leggen. Je benen hoeven niet in de lotushouding en je armen ook niet in een krampachtige houding op je schoot. Juist doordat mensen een meditatiehouding forceren, krijgen ze last van hun rug en houden ze het niet vol. Meditatieleraren raden daarom ook wel aan om dezelfde houding aan te nemen als wanneer je tv kijkt of een boek leest, dus lui op de bank. Want wie krijgt er nu rugpijn tijdens het tv kijken? Niemand. De tv laat je natuurlijk wel uit.

2. Maak er 16 seconden voor vrij

Eén van de grootste misverstanden over mediteren is dat je er uren voor nodig hebt. Meditatieleraar Davidji bewijst dat 16 seconden al genoeg is. Zijn mini-meditatie gaat als volgt: je ademt 4 seconden in, houdt je adem 4 seconden vast, ademt 4 seconden uit en houdt je adem weer 4 seconden vast. In 16 seconden ben je meer in het moment aanwezig, wat zorgt voor een leger hoofd. Natuurlijk is het effect wel groter als je langer mediteert.

3. Tel!

Een andere makkelijke en nuchtere manier is je uitademing zachtjes tellen in je hoofd tot je bij tien bent. Daarna begin je weer bij 1 en herhaal je het een paar keer. Als je merkt dat je afgeleid raakt, kun je het lastiger voor jezelf maken en weer bij 1 beginnen. Of doe overdag aan schaapjes tellen en tel langzaam tot 100. Let hierbij op je ademhaling en probeer je niet te laten afleiden door omgevingsgeluiden. Een uitdaging als je in een drukke coupé zit.

4. Noem het anders

Misschien is het de term ‘mediteren’ die weerstand bij je oproept, waardoor het een ver-van-je-bed-show lijkt. De oplossing is simpel: noem het anders. In de basis is mediteren een ademhalingsoefening. Je concentreert je op je ademhaling of een ander punt, waardoor je ontspant en leert minder te piekeren. Desnoods noem je het een anti-stress oefening of geef je het zelfs helemaal geen naam. Dat het een goede en gezonde gewoonte is, is het belangrijkste.

5. Schakel hulptroepen in

Mediteren hoef je niet alleen te doen. Er zijn talloze apps, op Spotify staan handige playlists en als je op YouTube zoekt op ‘guided meditation’ vind je een scala aan video’s. Al deze uitvindingen maken het een stuk makkelijker om te mediteren en zorgen ervoor dat je het bijna overal kunt doen. Op de fiets, op de wc en als je op de trein wacht.

Over Zenzoekers

Wij, Lisa en Shirah, schrijven voor Metro over de 1001 manieren om je meer ontspannen te voelen in het openbaar vervoer met mindfulness, meditatie en yoga. En nee, dat hoeft echt niet zweverig te zijn! Op Zenzoekers.nl kun je onze zoektocht naar meer zen in ons dagelijks leven volgen.

Volgende week maandag staan Lisa & Shirah weer vroeg voor je klaar met meer zen-tips!

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!