IngelisedeVries
IngelisedeVries Eten & drinken 10 aug 2018 / 11:49 uur

Vegan Food Festival: ‘Veel meer dan een bakje sla’

Het is zomer en dat betekent dat je elk weekend wel ergens terecht kunt voor een foodfestival. Of je nou de lekkerste snacks wil proberen of wijn wil proeven, het bestaat. Nieuw op het programma dit jaar is het Vegan Food Festival in de Westergasfabriek komend weekend. ,,We dachten: het hele veganisme moet toch hipper kunnen?”

Mik van Toorenburg van 25th Hour Agency zit met zijn bedrijf achter het festival. ,,We werken veel in het nachtleven, als je na het stappen wil eten komt het toch vaak op een broodje döner of McDonald’s neer”, vertelt de ondernemer aan Metro. Zelf is hij geen veganist, maar door mensen om hem heen die dat wel zijn, is hij geïnteresseerd in de levensstijl. ,,Als we met ze uit eten gaan, blijkt dat er vaak weinig voor ze op de kaart staat. Dat zou toch anders moeten kunnen? Hoe leuk zou het zijn als we onze evenementen achtergrond met onze passie voor eten kunnen combineren?”

Niet alleen voor vegans

Daar ontstaat langzaam het idee voor het Vegan Food Festival. ,,De insteek is ook dat het niet alleen voor vegans is. Het interessante van veganisme is juist dat het niemand uitsluit. Of je nou moslim bent en halal eet of bepaalde allergieën hebt, bij ons kun je bijna alles eten. Dat is het mooie, dat het voor iedereen is. De kern van het festival is plezier maken en genieten, maar wel verantwoord. We willen een festival neerzetten voor iedereen die van lekker eten houdt. Maar dan duurzaam, plantaardig en diervriendelijk.”

Hema_vegan

Ook niet-vegan merken

Maar, is de vraag, zijn er niet al heel veel veganistische evenementen? ,,Ja”, antwoordt Van Toorenburg. ,,Maar we zijn onszelf gaan afvragen waarom we ons daar eigenlijk zelden tot aangetrokken voelen. Veganisme is toch voor iedereen? Het moet veel hipper kunnen. We hebben gekeken naar bedrijven die al actief waren op het gebied van plantaardige alternatieven, maar hebben bewust ook bedrijven benaderd die dit niet zijn maar er zeker voor open staan. Op deze manier hopen wij hun doelgroep ook te bereiken. Een goed voorbeeld hiervan is Madame Cocos, die kokos balletjes verkoopt die in eerste instantie niet-vegan zijn maar nu wel op het festival zijn eerste vegan optie primeurt. Dat is prachtig om te zien.”

Daarnaast is er ook gekeken naar de grote spelers. ,,Vivera, Rude Health en Flora zijn de grote merken die zich altijd al bezig hebben gehouden met plantaardige alternatieven en staan dan ook bij ons, maar ook het moederbedrijf van onder andere Pepsi en Doritos staat met een plantaardig drankje op het festival en Unilever met het merk Red Red Stews. Deze grote concerns zien dat er iets begint te veranderen.”

Grasetende bedoening

Het is overigens niet de bedoeling dat je als fervent vleeseter na dit festival een bekeerd veganist bent. ,,Dat is niet de insteek!”, lacht Van Toorenburg. ,,Het gaat meer om een dagje minder. We willen handvatten bieden en zorgen dat mensen een bewuste keuze kunnen maken.” Dat niet iedereen op een vegan festival zit te wachten, wordt Van Toorenburg wel duidelijk. ,,Er zijn veel enthousiastelingen, maar ook mensen die het maar een grasetende bedoening vinden. En die laatste groep, die wil ik juist spreken. Laten zien dat er veel lekkers te eten is, zonder dat we een levensstijl opleggen.”

Nooit helemaal veganistisch

Of we ons ooit allemaal zullen bekeren tot vegan? ,,Ik vraag het me af, maar we worden wel steeds bewuster”, denkt de organisator. ,,Jaren geleden, in oma’s tijd, was het bijzonder als je een gehaktballetje bij het eten kon nemen. Nu eten we elke dag vlees. We zijn een beetje doorgeslagen in het uiterste en gaan ons afvragen of elke dag vlees nou wel zo goed is. Ik denk dat we bewuster gaan leven. Of we ooit helemaal van dierlijke producten af zullen stappen is de vraag, maar we zetten stappen in de goede richting.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Vegan Food Festival: ‘Veel meer dan een bakje sla’
Sluiten