IngelisedeVries
IngelisedeVries Eten & drinken 10 apr 2017 / 07:21 uur

Solochef: een week lang variëren met pastasauzen

Als je in een week vaak alleen eet, kan het soms knap lastig zijn om een beetje lekker en gezond te koken zonder veel weg te gooien. Veel producten komen in grote verpakking en niet alles is even lang houdbaar. Metro Lifestyle helpt je met handige tips en recepten om gezond én lekker voor jezelf te koken.

Het klinkt waarschijnlijk in eerste instantie behoorlijk saai: een week lang pasta. Maar als er een gerecht is waar je eindeloos mee kunt variëren, is pasta er toch wel één van. Je kunt natuurlijk je spaghetti opfleuren met pot goedkope pastasaus en wat rul gehakt, maar er kan veel meer. We zochten vijf heerlijke pastasauzen voor je op. En het voordeel? Gedroogde pasta kun je heel lang bewaren, dus variëren is geen probleem.

Avocado-komkommersaus

Beeld: Pixabay

Lekker bij: verse basilicumspaghetti

  • Halve avocado
  • Scheut water
  • Halve komkommer
  • Paar blaadjes basilicum
  • Halve limoen
  • Teentje knoflook
  • Peper en zout

Lekker met: Cherrytomaatjes en cashewnoten
Simpel en lekker licht, deze frisse pastasaus met avocado en komkommer. Het bereiden is heel simpel: doe een scheutje water en het sap van de limoen in de blender en voeg telkens voor het pureren een klein beetje avocado (in blokjes) en daarna de komkommer, basilicum en knoflook toe. Pureer tot het een gladde saus is. Daarna warm je de saus op, doe je er op het laatste de tomaatjes in en breng nog even op smaak met peper en zout.
Een halve komkommer kun je niet eeuwig bewaren. Heb je nog wat azijn in je kast staan? Mooi. Warm ongeveer 25 milliliter azijn op met een halve eetlepel suiker (en wat cayennepeper), tot de suiker is opgelost. Blijf dus een beetje roeren. Snij de komkommer zo dun mogelijk en leg in de azijn. Laat de boel afkoelen en zet een nachtje in de koelkast. Zo heb je heerlijke zure komkommersalade!

Pesto

Beeld: Pixabay

Lekker bij: Tortellini

  • Een half potje (biologische/verse) pesto
  • 125 mililiter (soja)room
  • Ui
  • Olijfolie
  • Peper en zout

Lekker met: artisjokharten, olijfjes, zongedroogde tomaatjes, zalm, kip, kaas, champignons…
Een klassieker die in bijna elke studentenkeuken wel geregeld op tafel staat. Niet gek, dit is een onwijs makkelijk recept waar je eindeloos mee kunt variëren. Voor één persoon heb je aan een half potje pesto genoeg. Snipper een ui, fruit deze even en voeg dan de pesto en room toe aan de pan. Doe er je favoriete ingrediënten door, warm op en klaar is kees. Als je kip gebruikt, moet je deze wél even gaar bakken voor je de stukjes in de saus stopt. Voorkomt je weer een rondje voedselvergiftiging.
Wat moet je met de rest van de pest? Helemaal niks. Als je een dun laagje olijfolie in het potje giet, het deksel erop schroeft en deze in de koelkast zet, kun je ‘m best een tijd bewaren.

Simpele tomatenpasta

Beeld: Pixabay

Lekker bij: linguine, spagetthi of de overgebleven basilicumspaghetti

  • Drie tomaten
  • Scheut olijfolie
  • Snuf cayennepeper
  • Teentje knoflook
  • Een handje rucola

Lekker met: kappertjes of garnalen
Tomaten kun je bijna overal wel los kopen. Koop drie grote, rijpe tomaten en snij er twee in kleine stukjes. Pers de knoflook, bedek de bodem van een wok met een dun laagje olijfolie en warm deze heel zachtjes op met de knoflook en een snuf cayennepeper. Niet te snel, dan wordt de knoflook bitter. Doe nu de gesneden tomaten en de kappertjes of garnalen erbij. Laat een minuut of zes op middelhoog vuur staan en roer regelmatig. Doe er op het laatste de laatste tomaat bij (ook in stukjes) en roer nog even door.

Pittige spinaziesaus

Beeld: Pixabay

Lekker bij: farfalle of penne

  • Halve avocado
  • Scheut water
  • 100 gram babyspinazie (je kunt ook diepvriesspinazie gebruiken)
  • Teen knoflook
  • Handje basilicum
  • Groene peper (zonder zaadjes)
  • Halve limoen
  • Peper en zout

Lekker met: geitenkaas, cherrytomaatjes en pijnboompitjes
Komt de andere helft van die avocado van pas. Doe wederom een scheutje water en het sap van de limoen in de blender en voer ‘m telkens een beetje avocado, spinazie, knoflook en basilicum. Snij de groene peper in kleine stukjes en voeg deze ook toe en pureer de hele bende. Hou je van pittig? Voeg dan ook een paar zaadjes toe. Warm op met de cherrytomaatjes en breng op smaak met peper en zout. Klaar!
Serveer gerust met wat rucola als je dat nog over hebt.

Romige champignonsaus

Beeld: Pixabay

Lekker bij: ravioli

  • 125 milliliter (soja)room
  • 150 gram gemengde paddestoelen
  • Peterselie, tijm en rozemarijn (gedroogd of vers) naar smaak
  • Kleine rode ui
  • Geitenkaas
  • Olijfolie
  • Peper en zout

Lekker met: bosui, rucola en pijnboompitjes
Snij de ui in het gewenste formaat en fruit in een laagje olijfolie. Voeg na twee minuten ook de paddestoelen, die je ondertussen klein hebt gesneden, toe aan de pan. Bak twee minuutjes op hoog vuur en voeg naar smaak de kruiden toe. Gedroogde kruiden smaken sterker, daar hoef je dus minder van te gebruiken. Schenk nu de slagroom in de pan en breng aan de kook. Laat een minuut of drie op hoog vuur koken, roer wel af en toe. Nu hoef je alleen nog de geitenkaas erdoor te roeren en je hebt een heerlijke saus.

Boodschappenlijstje

  • Een avocado
  • Halve komkommer
  • Bakje basilicum
  • Limoen
  • Peper en zout
  • 100 gram babyspinazie
  • Bolletje knoflook
  • Groene peper
  • Drie tomaten
  • Cayennepeper
  • Zak rucola
  • Potje pesto
  • Bakje (soja)room (250 ml)
  • Olijfolie
  • Peper en zout
  • 150 gram gemengde paddestoelen
  • Een rode ui
  • (Verse) kruiden als peterselie, tijm en rozemarijn

En natuurlijk de toppings…
Cherrytomaatjes, cashewnoten, geitenkaas en pijnboompitjes, kappertjes of garnalen, artisjokharten, olijfjes, zongedroogde tomaatjes, zalm, kip, champignons…
Vergeet ook je favoriete pasta’s niet!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Solochef: een week lang variëren met pastasauzen
Sluiten