Job Halkes
Job Halkes Eten & drinken 20 okt 2016 / 08:07 uur

Alles op alles om frisdrank gezonder te krijgen

Nederlanders moeten in 2020 tien procent minder calorieën binnenkrijgen via frisdrank. Daarover werd in 2015 een akkoord gesloten tussen de overheid en de grote frisdrankleveranciers. Metro nam een kijkje achter de schermen bij het Brusselse laboratorium van de grootste frisdrankleverancier van Nederland, Coca-Cola.

„Kijk, die buis gevuld met suiker heeft dezelfde smaakbeleving van zoet als dat kleine beetje stevia-extract”, legt Jean-Christophe Lombard, directeur van het innovatielab van de frisdrankgigant in Brussel, uit. Met zijn team werkt hij continu aan de verbetering van de tientallen drankjes die het concern uitgeeft. „Stevia-extract heeft wel als nadeel dat het niet helemaal hetzelfde smaakeffect heeft als suiker, dus we werken er hard aan om dat zoveel mogelijk te benaderen. Daarbij is de mix van ingrediënten heel belangrijk.”

Met zijn team wist hij met behulp van stevia – een plantje met zoete blaadjes waar je zoetstof van kan maken – de calorieën in Sprite al met dertig procent terug te dringen. Lombard: „Een goede zoetheid van de drank is voor ons erg belangrijk. Daar willen we ook niets aan prijsgeven. Mensen moeten de smaak wel blijven herkennen, je kunt dus niet altijd zomaar de suiker vervangen door iets anders.” Toch slaagt de fabrikant steeds meer in het maken van gezondere frisdranken. „Het is wat de consumenten willen en daar werken wij hard aan.”

Hard werken

De groeiende vraag naar suikervrije en caloriearme producten is volgens Therese Noorlander, directeur public affairs en communicatie, goed terug te zien in de verkoopcijfers. „Meer dan 33 procent van wat wij verkopen is inmiddels caloriearm of calorievrij en dat aandeel groeit nog steeds. Toch moeten wij ook hard aan de slag om de doelstelling te behalen. Dat doen we door bijvoorbeeld de calorieën in onze producten te verminderen en verpakkingen te verkleinen.” Onlangs is Coca-Cola Zero helemaal vernieuwd. „We hebben de smaak nog meer richting die van originele cola gekregen en er nogmaals extra groot opgezet dat er geen suiker in zit. Daarbij hebben we nog wel wat te vertellen, want 78 procent van de consumenten overschat het aantal calorieën van sappen en frisdrank enorm.” De afgelopen jaren heeft de frisdrankfabrikant al veel bereikt, aldus Noorlander. „De afgelopen tien jaar hebben we het aantal calorieën al met tien procent gereduceerd.” Op sociale media gaat het verhaal rond dat al die suikervervangers als stevia-extract en aspartaam enorm schadelijk zijn. „Dat is jammer want zoetstoffen zijn veelvuldig onderzocht en veilig voor consumptie.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Alles op alles om frisdrank gezonder te krijgen
Sluiten