Evie Westland
Evie Westland Eten & drinken 1 aug 2016 / 13:19 uur

Supermarktketen Albert Heijn strijdt tegen suiker

Het is in de supermarkt niet altijd makkelijk om het gezondste product uit de schappen te plukken. Albert Heijn heeft besloten daar iets aan te doen en gaat de strijd aan met suiker.

De grootgrutter vermindert in de producten van het eigen merk de hoeveelheid suiker. Op die manier moet het suikerpercentage in deze producten tussen de 10 en 40 procent verminderen.

Inspireren

„We willen klanten hiermee inspireren om gezonder te eten”, legt Els van Dijk, woordvoerder van Albert Heijn, uit. „Vaak denken mensen dat het lastig is om gezonder te leven, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Suiker is een grote verleider, dus hiermee willen we een signaal afgeven.”

De supermarktketen is al langer bezig om de gezonde levensstijl over te brengen op het winkelend publiek. „Zo hebben we een enorme groenteafdeling, bieden we gezonde recepten in de Allerhande en hebben we zout en vetten al fors gereduceerd in onze winkels”, aldus Van Dijk.

Friswijzer

Vanaf maandag komt er ook een zogenaamde ‘Friswijzer’ bij het frisdrankschap. „We willen transparant zijn over wat waarin zit. Met de Friswijzer kunnen klanten makkelijk het verschil zien tussen drankjes met veel suiker, minder suiker of helemaal geen suiker.”

Maar wat nou als je gewoon trek hebt in een dik gesuikerde donut, of een botervette Magnum? „We zijn een supermarkt voor iedereen, dus ook die producten blijven we aanbieden. Maar we bieden mensen wél de keuze en het overzicht. Zo kan iedereen voor zichzelf beslissen”, vertelt Els van Dijk.

https://www.instagram.com/p/BIkKGGpDODo/

In beweging

Er is momenteel veel discussie over het nut en de onzin van keurmerken. Dat ziet de Albert Heijn ook. „Momenteel is de markt veel in beweging, en wordt er veel gedaan om producten gezonder te maken. Ons doel is hiermee om transparantie te bieden, en meer duidelijkheid over wát er precies in een product zit. We willen onze producten blijven verbeteren en puurder maken.”

Albert Heijn begint eerst met honderd producten die minder suiker zullen bevatten. Vanaf week 34 (22 augustus, red.) moeten de eerste 68 hiervan in de schappen liggen. Vanaf eind dit jaar moeten alle honderd producten in de winkels te koop zijn. „Wat ons betreft stopt het hier niet. We blijven doorgaan met gezonder leven”, aldus Van Dijk.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Supermarktketen Albert Heijn strijdt tegen suiker
Sluiten