Elselotte Smink
Elselotte Smink Eten & drinken 19 jul 2016 / 12:04 uur

Gezond ontbijten met simpele, zelfgemaakte granola

Als je een drukke dag voor de boeg hebt is het ontzettend belangrijk om goed te ontbijten. Zeker als de temperaturen hoog oplopen -zoals deze hele week het geval is- en je meer zweet dan normaal.

Ken je het gezegde ‘ontbijt als een keizer, lunch als een koning en dineer als een bedelaar’? Met dit granola-ontbijtje zit je geramd, want het zit vol goede voedingsstoffen. In de tijd dat je ontbijt in de oven zit, heb jij tijd om je klaar te maken. Easy does it!

Het recept

Dit heb je nodig: 200 gram vlokken naar keuze, vijf eetlepels gesmolten kokosolie, drie eetlepels zoetmakers (zoals honing of stroop) naar keuze. Verder kies je 100 gram onbewerkte noten en zaden/pitten en 100 gram gedroogd fruit (denk aan cranberry’s en rozijnen). Naar smaak kan je geprakte bananen, een snufje kaneel of (na afloop) pure chocolade toevoegen.

Zo maak je het:

  1. Verwarm de over voor op 200 graden en bedek een bakplaat met bakpapier.
  2. Meng alle droge ingrediënten in een kom door elkaar.
  3. Smelt de kokosolie en meng deze met je zoetmaker naar keuze. Als je bananen wil toevoegen aan je ontbijt, mix je die er ook doorheen.
  4. Voeg de natte en de droge ingrediënten samen en meng het tot een kleverige massa.
  5. Spreid alles uit over de bakplaat. Verdeel het goed: zo kan alles gelijkmatig roosteren.
  6. Bak de granol in 10-15 minuten goudbruin en knapperig (en ga zelf ondertussen vast douchen!). Roer halverwege de baktijd de granola goed door elkaar.
  7. Laat de granola afkoelen en schud deze los. Zo ontstaan er brokjes die je kunt mengen met yoghurt of melk. Doe hetgeen dat je over hebt in een luchtdichte pot: zo heb je ontbijt voor de hele week.

Bron: De Hippe Vegetariër, Isabel Boerdam.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Gezond ontbijten met simpele, zelfgemaakte granola
Sluiten