‘Populariteit van Instagram zorgt voor meer vegans’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.metronieuws.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F05%2F08392177b365574a57154fde5a0bf240-1464350778.png)
Op Instagram passeren de meest perfecte food foto’s de revue en op veel ervan staat een vegan maaltje afgebeeld. Dit is van grote invloed: steeds meer mensen kiezen voor een veganistische lifestyle.
Tenminste, dat blijkt uit onderzoek dat in Engeland is uitgevoerd. In 2006 gingen daar ‘nog maar’ 150.000 mensen voor een plant-based dieet. Klinkt als redelijk veel, tot je hoort dat er vandaag de dag zo’n 542.000 in het land wonen. Dat betekent een toename van 350 procent.
Jong geleerd
Bijna de helft (42 procent) van deze vegans zijn tussen de 15 en 34 jaar oud, tegenover een schamele veertien procent die 65-plus is. The Guardian kwam tot de ontdekking dat er zelfs veertienjarigen zijn die producten als melk en vlees van hun voedingslijst schrappen.
Overgehaald
Deze generatie is de groep die zich op Instagram bevindt en daarom wordt gedacht dat het sociale medium de makkelijker beïnvloedbare jongeren sneller over de streep trekt om ook veganistisch te leven.
De 17-jarige Euan Reece is een van de vegans die door de krant is geïnterviewd. Hij is inderdaad overtuigd geraakt door het wereldwijde web. „Vooral social media speelt een grote rol”, zegt hij. „Op deze manier kon de veganistische lifestyle veel sneller worden verspreid dan voorheen.”