Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Eten & drinken 9 mei 2016 / 14:57 uur

5 dingen die je beter niet kan eten voor je work-out

Heb je een work-out op de planning staan? Dan ben je vast en zeker al aan het nadenken over je pre-gym snack. Kwark, een banaan of een stukje kip doen wonderen voor je spieren. Maar sommige dingen kun je beter niet eten voor het sporten.

Proteïnerepen

Ze zijn makkelijk mee te nemen, klein en smaken vaak heerlijk. Maar dit komt vooral doordat deze repen vaak barstensvol suiker zitten. Door deze snelle suikerkick kun je je tijdens je work-out ineens slap voelen. Als je echt een reep wilt nemen voor het sporten, let dan op de suikers achterop.

Hummus

Deze dip op basis van kikkererwten (van de peulvruchtenfamilie) is heerlijk op een broodje, door de salade of op groente. Maar er is een reden waarom je dit overheerlijke goedje niet voor het sporten moet nemen: omdat hummus rijk is aan complexe koolhydraten. Deze verteren traag waardoor je last kunt krijgen van gas en een opgezwollen buik tijdens het sporten.

Avocado

Het groene goud, waar eet je avocado niet bij? De gezonde vetten in avocado (net zoals in noten en olijfolie) zijn traag te verteren. Hierdoor gaat je lichaam met zichzelf de strijd aan om dit proces te bewerkstelligen, en voor bloedtoevoer te zorgen. Dit kan zorgen voor buikkrampen. En als je je dan al in het zweet aan het werken bent, kan je die buikkrampen écht niet gebruiken.

Sla

Normaal gezien is sla (en broccoli) een heel goed idee! Maar zo vlak voor het sporten kun je deze groentjes beter buiten de rand van je bord houden. De vezels -die normaal heel goed voor je zijn- hebben een heel nare werking op je maag wanneer je gaat sporten. Je krijgt tijdens je work-out sneller last van gasvorming en een opgezette buik. Je kunt het wel mengen in de vorm van een smoothie.

Gekruid eten

Wellicht ben je dol op gekruid eten, en verlaat je de deur niet zonder een flesje tabasco in je tas. Maar gekruid eten of scherp voedsel is erg lastig om te verteren. Wanneer je erna nog een work-out gepland hebt, kun je last krijgen van maagzuur of krijg je de drang om te boeren. Geen ideale situatie voor tijdens je work-out.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
5 dingen die je beter niet kan eten voor je work-out
Sluiten