Alice Boothby
Alice Boothby Eten & drinken 14 apr 2016 / 12:20 uur

Science says: hierom eten we eigenlijk teveel

Mensen zijn sneller geneigd meer te eten als ze grotere porties of verpakkingen voorgeschoteld krijgen. Maar hoe kan dit portie-effect worden voorkomen?

Gedragseconome Iris Versluis promoveert op dit onderwerp aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en concludeert dat mensen sneller zijn geneigd meer te eten als ze grotere porties of verpakkingen voorgeschoteld krijgen. Opvallend is dat mensen zelfs meer gaan eten als de porties zo groot zijn dat ze de kleine portie niet op krijgen, laat staan de grote.

Volgens de gedragseconome baseren mensen hun consumptie onder andere op de portiegrootte omdat dit een indicatie geeft van de hoeveelheid die ‘fatsoenlijk’ is om te eten. Het is een sociale norm. Mensen komen niet graag over als excessieve eters – en het leegeten van het bord wordt zelden als excessief eetgedrag gezien. Het gevolg? Hoe groter de portie, hoe meer er wordt gegeten.

Maar hoe voorkom je zoiets? Volgens Versluis is de invloed van portie- en verpakkingsgrootte verminderen moeilijk, maar niet onmogelijk. Mensen zijn in staat zich te beheersen, maar hebben wel een beetje hulp nodig. Ze moeten op verschillende wijzen worden gemotiveerd om hun consumptie niet of in mindere mate op de grootte van de aangeboden portie te baseren.

Aanbevolen portiegrootte

Eén van die manieren is het plaatsen van een afbeelding van de aanbevolen portiegrootte op de verpakking. Zo’n aanbeveling geeft een goede indicatie van de hoeveelheid die ‘fatsoenlijk’ is om te eten en moedigt mensen aan om hun consumptie te matigen. Daarbij zijn details essentieel: uit haar onderzoek blijkt dat als alleen grammen worden vermeld, mensen geen goede voorstelling kunnen maken van de hoeveelheid.

Minder M&M’s

Daarnaast heeft het écht effect als je mensen blijft herinneren aan hun lijndoelen. Het was al bekend dat mensen die regelmatig lijnen, beter in staat zijn om hun consumptie onder controle te houden als ze een herinnering aan hun lijndoelen zien. Een dergelijke lijnherinnering kan ook het portiegrootte-effect voorkomen. Deelnemers die tijdens het eten van M&M’s af en toe reclames over dieetproducten te zien kregen, aten aanzienlijk minder uit een grote zak M&M’s, waardoor de invloed van de portieomvang verdween.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Science says: hierom eten we eigenlijk teveel
Sluiten