Alice Boothby
Alice Boothby Eten & drinken 10 mrt 2016 / 12:21 uur

Wereld Nieren Dag: 7 x zo eet je minder zout

Vandaag is het World Kidney Day, oftewel, Wereld Nieren Dag. Een dag die wereldwijd in het teken staat van de nieren én van zout, de grote boosdoener in dit verhaal.

Wist je dat 85 procent van de bevolking meer zout eet dan de aanbevolen 6 gram per dag? Dat is best shocking, als je weet hoeveel schade zout kan aanrichten. Het verhoogt niet alleen je bloeddruk, maar kan ook nierschade veroorzaken of verergeren.

Vooral kant-en-klare producten als kruidenmixen en boemboes zitten bomvol zout. Maar hoe verlaag je je zoutinname dan? Dat hoeft niet lastig te zijn, getuige deze tips:

Verse producten

Kook zoveel mogelijk met verse producten. Voeg zelf geen zout toe tijdens het koken en verban dat zoutvaatje van tafel.

Eigen kruidenmix

Gebruik liever verse of gedroogde kruiden als smaakmaker, in plaats van zout of kant-en-klare mixen. Een eigen kruidenmix maken is namelijk helemaal niet zo moeilijk. Zoals deze simpele Italiaanse kruidenmix. Meng onderstaande kruiden goed en bewaar het in een gesloten potje op een koele, droge plek. Je kunt de mix lang bewaren!

– 2 theelepels basilicum
– 1 theelepel oregano
– 1 theelepel peterselie
– een halve theelepel knoflookpoeder
– een halve theelepel tijm

Soep

Maak je eigen soep van zoutarme bouillon of zelfgemaakte bouillon. Dat laatste is vanzelfsprekend het gezondste. Zelf bouillon maken hoeft helemaal niet moeilijk te zijn: je trekt de bouillon van de goedkoopste delen vlees, bijvoorbeeld kippennekjes en vleugeltjes. Laat het vlees (lang) trekken met verse groenten en kruiden als tijm, laurier, en foelie. Tip: Google eens ‘bone broth’ en je vindt talloze bouillon recepten, waarvan wordt geclaimd dat het een geneeskrachtige werking heeft.

Himalayazout

Heb jij ook een potje roze himalayazout in je keukenkastje staan? Populaire zoutproducten als zeezout, Himalayazout en Keltisch zout zijn niet gezonder dan keukenzout. Sommige van deze producten benadrukken dat er mineralen, jodium, magnesium en calcium in zitten. Maar volgens de Nierstichting zit er dermate weinig van in, dat het zo goed als verwaarloosbaar is.

Etiket

Belangrijk: lees de etiketten op je boodschappen. Vaak staat daar ‘Na’ op, dat is de hoeveelheid natrium. Eén gram natrium staat gelijk aan 2,5 gram zout. Een klein rekensommetje leert ons dat je met een pizza van 2,4 gram natrium al aan je maximale aanbevolen hoeveelheid zout voor de hele dag zit. Namelijk 2,4 x 2,5 = 6 gram zout.

Zoutverlies compenseren

Eet jij ook het liefst iets zouts nadat je veel hebt gezweet? Het is een urban myth dat je zoutverlies na zweten (bijvoorbeeld door sporten of tijdens een snikhete dag) kan compenseren met zout. Door de hoge consumptie van zout, heeft bijna iedereen een overschot. Een tekort aan zout komt alleen voor in extreme situaties: zoals het lopen van de vierdaagse in de hitte. Belangrijker is om het verloren vocht aan te vullen door voldoende te drinken.

Brood

Een goeie om in de gaten te houden: wist je dat er in brood ook zout zit? Vraag je bakker hoe het zit met de hoeveelheid zout in brood of kijk op het etiket. Ook leuk: bak je eigen zoutarme brood.

Nieuwsgierig naar hoeveel zout je zelf binnenkrijgt? Ga dan naar de zoutmeter van de Nierstichting.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Wereld Nieren Dag: 7 x zo eet je minder zout
Sluiten