Moïra van Sas
Moïra van Sas Eten & drinken 7 mrt 2016 / 13:05 uur

Afvallen? Geloof niet in deze mythes

Dieetgoeroe en arts Michael Mosley – ook wel bekend van het vastendieet – wil voor eens en voor altijd af van de misverstanden over het verliezen van gewicht. Daarom haalt hij in een artikel voor Daily Mail de meest voorkomende mythes onderuit.

Met de lente op komst wagen veel mensen zich weer aan een dieet. Veel dieetmethodes hameren erop dat je je ontbijt niet moet overslaan, crashdiëten slecht is omdat je lichaam in de hongermodus komt en ga zo maar door. Mosley wil de wereld vertellen hoe het écht zit (volgens hem dan).

Mythe

Van crashdiëten gaat je lichaam in hongerstand, waardoor je daarna extra snel weer aankomt.

Feit

Mensen roepen dat je verbranding vertraagt wanneer je te weinig eet. Hier is volgens Mosley echter geen enkel bewijs voor.

Mythe

Weeg jezelf niet vaker dan eens per week.

Feit

Je gewicht zou soms schommelen en je zou geobsedeerd raken wanneer je te vaak op de weegschaal gaat staan. De dieetgoeroe verwijst naar een onderzoek waarin is aangetoond dat mensen die zich vaker wegen, meer afvallen. Interessant..

Mythe

Om je bloedsuikerspiegel op pijl te houden moet je regelmatig eten.

Feit

In een anders onderzoek leefden proefpersonen drie dagen alleen op water. Hun bloedsuikerspiegel daalde na drie dagen inderdaad, maar bleef op een gezond niveau. Wat wel werd aangetoond, was dat je lichaam overgaan op vetverbranding wanneer je langere tijd niet eet. Wat meteen een bruggetje is naar de volgende mythe.

Mythe

Meerdere kleine maaltijden eten is beter dan weinig grote porties.

Feit

Het eten van meer kleine maaltijden zou je spijsvertering op gang houden en zorgen voor meer gewichtsverlies. Niet waar, aldus dr. Mosley. Uit een Tsjechisch onderzoek blijkt dat mensen die 1700 calorieën verdeeld over twee maaltijden eten meer afvallen dan zij die hetzelfde verdeeld in zes porties eten.

Mythe

Geleidelijk en langzaam gewicht verliezen is beter dan in één keer heel veel.

Feit

In één keer veel afvallen zou slecht zijn en het zit er minstens net zo snel weer aan, zo wordt vaak gezegd. Mosley haalt een Australisch onderzoek aan, waarin is aangetoond dat mensen die sneller gewicht verliezen gemotiveerder zijn en makkelijker op gewicht blijven. Langzaam afvallen zorgt voor meer frustratie en hoewel beide groepen over de jaren heen iets aankomen, blijft dit bij de crashdiëters beperkt.

Mythe

Je ontbijt overslaan is slecht, zeker als je op dieet bent.

Feit

Ontbijten zou je stofwisseling op gang helpen en de rest van de dag ben je minder geneigd te snacken, maar klopt dat wel? Mosley stelt van niet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wel of niet ontbijten geen invloed heeft op hoeveel je afvalt. Het aantal calorieën dat je op een dag eet bepaalt hoeveel je afvalt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Afvallen? Geloof niet in deze mythes
Sluiten