Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Eten & drinken 9 feb 2016 / 12:25 uur

5 x Mythes over ‘gezond’ eten

Is glutenvrij voedsel beter voor je? En kun je Cola light zonder zorgen achterover klokken, want hé geen suiker? En zijn calorieën de schuld van je love handles? Met zoveel informatie over gezond eten is het soms lastig om feiten van mythes te onderscheiden.

Mythe #1: Vasten reinigt het lichaam

Er zijn tal van hysterisch drastische diëten te volgen, maar vooral vasten of detoxen wordt alsmaar populairder. Met name vasten is een dooddoener voor de eindresultaten. Afhankelijk van hoe lang je vast, kan het zelfs gevaarlijk zijn voor je lichaam. Onze lichamen hebben een ingebouwd reinigingssysteem: onze lever en nieren, waarvoor dank. Wanneer we het heft in eigen handen nemen kunnen deze organen uit balans raken. Dus als je het over een gezondere boeg wilt gooien, drastisch of subtiel, dan moet je volgens Daily Mail vooral veel vezels consumeren. Daardoor krijgt je lichaam de kans om het gif zelf af te drijven. Bovendien biedt vasten geen resultaat voor de toekomst. Een korte tijd weinig eten en daarna weer je normale eetpatroon oppakken maakt je niet slanker of gezonder.

Mythe #2: Alles dat suikervrij of vetvrij is is gezond

Afvallen betekent gezond eten. Maar alleen suiker en vet laten staan betekent natuurlijk niet dat je plotseling kilo’s achter je laat. Wanneer er met koddige letters ‘suikervrij’ of ‘vetvrij’ op de verpakking prijkt dan betekent dat niet automatisch dat je er niet van aankomt. Want deze producten zijn vaak niet calorie-arm. Dus al eet je suiker- en vetvrij, dan kom je er alsnog van aan omdat er calorieën in zitten.

Mythe #3: Koolhydraten maken je dik

Koolhydraten maken je dik, althans dat is wat de meeste mensen denken. Maar het feit is dat het niet de koolhydraten zelf zijn die je dik maken, maar het type koolhydraten dat we verorberen. Sommige koolhydraten leiden tot toename en aanmaak van vetcellen waardoor je aankomt. Als je wilt afvallen kun je gerust koolhydraten eten, maar dan moet je ervoor zorgen dat je een balans houdt tussen complexe koolhydraten en eenvoudig verwerkte koolhydraten (zie het etiket).

Mythe #4: Gezond eten is (peper)duur

Als je een zeer exclusief en bijster gezond maaltje met veel ingrediënten koopt, kan het totaalbedrag uit de klauwen lopen. Maar dat betekent niet dat gezond voedsel altijd duur is. Vers voedsel kost meer geld, maar het hoeft niet duur te zijn. Let goed op waar je het pakt: onderuit het schap of op ooghoogte. Deze laatste is misleidend. Dol op verschillende soorten groenten? Zoek naar aanbiedingen of ga richting de markt aan het einde van de dag.

Mythe #5: Laat eten zorgt voor gewichtstoename

’s Avonds laat op je sloffen naar de koelkast voor een bammetje kaas. Veel mensen geloven dat die late ‘snacks’ de boosdoeners zijn als je van je love handles of dat buikje af wilt komen. Maar niets is minder waar. Maar gaat het gezegde ‘ontbijt als een koning, lunch als een koningin en dineer als een zwerver’ wel op? Het zit hem vooral in de proporties, wat je eet en hoe je de calorieën verdeelt zodat je genoeg verbrandt, schrijft Daily Mail.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
5 x Mythes over ‘gezond’ eten
Sluiten