Floor Gijsbertse
Floor Gijsbertse Eten & drinken 27 jan 2016 / 10:00 uur

Science says: Zo eet je minder pizza

Bodemdrift, het welbekende fenomeen wanneer een zak chips, reep chocolade of pizzadoos op tafel wordt getoverd en je eet tot de bodem in zicht is. Op dat laatste heeft de wetenschap iets gevonden: een manier om minder pizza te eten.

Je had voor ogen een halve pizza te eten en de rest in de koelkast te schuiven. Maar voordat je het door had heb je de complete Italiaanse heerlijkheid soldaat gemaakt. En nu, een schuldgevoel? Wetenschappers aan de Orfalea College of Business in Californië hebben hun hoofd gebroken over hoe dit te stoppen.

Het pizza-experiment is onlangs gepubliceerd in het ‘Journal of the Association for Consumer Research’. Voor het experiment onderzochten de wetenschappers onder andere op welke tafel je het beste pizza kunt serveren en in hoeveel stukken je een pizza moet snijden wil je minder pizza eten.

Aan tafel

De onderzoekers gebruikten vier pizza’s die ze vervolgens in zestien of acht stukken sneden. Daarna plaatsten de wetenschappers de pizzapunten op een grote en een kleine tafel. En de uitkomst is verrassend.

Zo dachten de mensen die aan de kleine tafel zaten over de kleine pizzapunten (16 stuks) dat deze half zo groot waren als gewone. Het gevolg was dat de mensen aan de kleine tafel er twee keer zoveel aten. Wanneer deze zelfde pizzapuntjes aan de grote tafel werden geserveerd dachten de mensen dat het hetzelfde formaat had als gewone pizzapunten (8 stuks), en aten dus minder dan normaal.

De conclusie

Dus wanneer je pizza gaat eten sta je voor twee keuzes: een grote tafel waardoor je minder eet. Of een kleine tafel en eet de hele pizza op.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Science says: Zo eet je minder pizza
Sluiten