Esther Zandberg
Esther Zandberg Eten & drinken 8 nov 2015 / 13:10 uur

Starbucks onder vuur door rode kerstbekers

Ieder jaar na Halloween is het zover: red cup day. Op 1 november gaat de bekende koffieketen Starbucks over op speciale bekers in de kerstsfeer. Altijd rood, en meestal met een blije kerstversiering zoals sneeuwpoppetjes of kerstballen. maar niet dit jaar. Starbucks besloot het minimalistisch te houden en op de rode beker slechts het logo te plaatsen. En dat schiet veel mensen in het verkeerde keelgat.

Bij de onthulling van de kerstbeker sprak de ontwerper van een bijzonder design, zo schrijft Buzzfeed. „Een felle rode kleur die langzaam overgaat in een warmere kleur rood”, aldus de ontwerper. Klinkt hartstikke prima zou je denken, maar dat vinden vele mensen dus niet.

Conservatief

„Wat is het toch met kerst dat Starbucks bang maakt om het te vieren”, zegt Simon Calvert van het Christeninstituut tegen Breitbart London. „Als een winkel kerst niet wil promoten, dan is het mijn geld niet waard”, zo laat een klant weten op Twitter. Het zijn vooral de conservatieve christenen die aan de bel trekken om de beker. Zij vinden dat Starbucks niet genoeg aandacht besteedt aan het kerstfeest en vinden dat de keten daarom geen respect heeft voor de geboorte van Jezus.

https://twitter.com/i/status/662292182393597952

Politiek

En zelfs de Britste politiek begint zich langzaamaan met het ontwerp te bemoeien. „Dit klinkt meer als politiek correct zijn dan iets maken voor de klanten”, zo vertelt David Burrowes, de MP van de Britse Conservatieven aan Breitbart London. Dit is een ontkenning van de historische waarde van het kerstfeest.” Een andere conservatieve politica, Andrea William, vult deze woorden aan. Dit doet af aan de hoop die je met het kerstfeest wilt uitstralen. Juist in deze tijd van het jaar moeten we alles gebruiken om kerst onder de aandacht te brengen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Reageer op artikel:
Starbucks onder vuur door rode kerstbekers
Sluiten