Iris Hermans
Iris Hermans Televisie 28 okt 2020
Leestijd: 4 minuten

Coca Cola, Knorr, Milka, of tóch Yogho Yogho: wat wil jij in de Reclamemuziek Top 40?

Muziek in reclames werkt vaak wel. Een merk wordt zo herkenbaar, en als je het nummer op de radio – of waar dan ook – hoort, denk je automatisch even aan de auto/deo/het colamerk waarvoor de reclame is (of was). En dat is goed nieuws, ténzij je het nummer heel erg irritant vindt. Grote kans dat die auto/deo/het colamerk jouw garage/oksel/mond dan niet in komt.

Sinds vorig jaar is er de Reclamemuziek Top 40 aller tijden waar een allerhande aan reclamemuziekhitjes voorbij komt. Heb jij een lievelingsreclamemuziekje? Misschien wel dat nummer dat na de reclame de hele dag in je hoofd blijft zitten? Kijk dan eens even op deze website, waar een heleboel muziekjes zijn verzameld, en geef jouw favoriet door.

Allereerste reclamemuziek

De állereerste reclamemuziek was er al een kleine eeuw geleden: een radioreclametune van Bell Telephone Company.

Reclame op de landelijke Nederlandse radio en televisie deed pas in de jaren ´60 zijn intrede, vertelt Richard Otto van Spreekbuis.nl, een van de initiatiefnemers van de Reclamemuziek Top 40. „De kracht van reclamemuziek bij het grote publiek kwam goed tot zijn recht bij de Coca Cola-campagne ‘I’d Like to Buy the World a Coke’. Dit nummer wordt nog steeds als dé klassieker gezien.”

 

Postbank

Zijn eigen favoriet is al jaren 15 miljoen mensen van Fluitsma en Van Tijn. „Het Holland van de jaren ‘90 in een notendop, waardoor het voor iedereen herkenbaar was.” Het nummer werd oorspronkelijk alleen ingezongen voor deze Postbank-tv commercial, maar het nummer werd al snel zo populair, dat het op single werd uitgegeven. „En vervolgens behaalde het de nummer 1-positie van de Nederlandse Top 40.” Win-winsituatie, „ Met deze commercial wist bankmerk Postbank zich van een menselijke kant te laten zien. Iets wat vrijwel geen enkele bank daarna meer is gelukt.”

 

Goede reclamemuziek is muziek die de aandacht van de consument trekt, emotioneert, inspireert én aansluit op het gevoel dat een merk wil uitdragen, vat de mediaman, die elke week voor Metro podcasts selecteert, het samen. „Dat laatste is cruciaal. Het kan zijn dat je een prima nummer hebt, maar dat er geen binding is met de belevingswereld die bij het merk hoort. Dan blijft het nummer misschien wel hangen, maar weet de consument niet meer bij welk merk het toebehoort.”

Lees ook: Freddy met de billen bloot in z’n koelkast (en vriezer vol UFO’s)

Jaarlijkse traditie

De muzikale verkiezing wordt georganiseerd door Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en dus Spreekbuis.nl en ook dit jaar is de landelijke verkiezing gericht op de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. „Net als de Top2000 willen we van de Reclamemuziek Top 40 aller tijden een jaarlijkse traditie maken.”

Bij de eerste editie werden in totaal 41.242 stemmen uitgebracht. Op Spotify is de lijst te vinden. Joe Buck wist toen met zijn nummer ‘The Way You Take Time’ voor de commercial van supermarktketen Plus de meeste stemmen te trekken. Je weet nog wel, die reclame met die aandoenlijke kleinzoon en opa, die op het eind gelukkig toch niet dood bleek te zijn.

Ook veel reclameklassiekers, waaronder ‘People gotta move’ (ANWB), ‘15 Miljoen Mensen’ (Postbank), ‘Je voelt je thuis waar je Douwe Egberts drinkt’ (Douwe Egberts) en ‘Morning Has Broken’ (Wereld Natuur Fonds) stonden vorig jaar hoog in de hitlijst.

Akkoord

Het is overigens niet zo dat iedereen zomaar elk nummer mag gebruiken voor zijn of haar reclame. Het moet wel passen, volgens onder meer de rechthebbende. „Als merk kun je hiervoor contact opnemen met een audiobrandingbureau, zoals het Amsterdamse MassiveMusic.  Zij regelen de licentie bij de platenmaatschappij van de betreffende artiest. De platenmaatschappij en rechthebbende bepalen niet alleen de prijs, maar ook of zij het merk vinden passen bij het nummer, alvorens zij akkoord geven.”

Emotie

Ook Susanne van Nierop, hoofdredacteur van Adformatie, zet de parels uit de reclameindustrie graag in de spotlight. „Muziek en audio zijn altijd cruciaal geweest voor merken en winnen nog altijd aan belang’. Voor Erik de Zwart (voorzitter van Stichting Nederlandse Top 40) is muziek emotie. „Door dit te koppelen aan een merk krijgt de consument een positieve associatie en blijft de reclame in het geheugen gegrift.”

Nu stemmen

Tot en met 24 november kan het publiek stemmen op hun favoriete reclamemuziek en -tunes aller tijden. Mocht er in het overzicht legendarische reclamenummers ontbreken, dan kunnen deze op de site nog worden toe gevoegd. Naast het stemmen kunnen op deze site ook de reclameklassiekers beluisterd en bekeken worden.

NPO Radio 2

Vrijdag 27 november zenden radio-dj’s Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes tussen 18:00 en 22:00 uur de gehele hitlijst op NPO Radio 2 uit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.