Redactie Metro
Redactie Metro Televisie 24 sep 2020
Leestijd: 1 minuut

Akwasi’s Omroep Zwart wil meer kleur voor én achter de schermen

Initiatiefnemers Akwasi en filmregisseur Gianni Grot willen zich met hun Omroep Zwart aansluiten bij de NPO. Ze streven naar een „afspiegeling van de huidige Nederlandse samenleving” voor en achter de schermen, laat de omroep vandaag weten. Dinsdag werd de omroep gelanceerd.

Omroep Zwart wil een goede afspiegeling van de huidige Nederlandse samenleving bereiken door met een bestuur, redactie en makers bestaande uit alle „kleuren, voorkeuren en achtergronden” samen te werken.

„Een groeiende groep makers en kijkers herkent zich namelijk niet in het huidige Nederlandse televisieaanbod. Is het je bijvoorbeeld wel eens opgevallen dat er, sinds de oprichting in 1964, vrijwel nooit iemand van kleur de Gouden Televizier-Ring heeft gewonnen? Wat ons betreft zonde van alle talenten, verhalen en mooie nieuwe perspectieven die nu worden gemist. Dus die gaan we brengen”, is te lezen in het manifest van de omroep.

Ook leden van Omroep Zwart krijgen invloed op de programma’s, belooft de organisatie. Ze willen graag frisse perspectieven en nieuwe kennis horen. „Kortom, onze leden bepalen straks dus mee over wat er op de zender komt.”

‘Wakker?’

Onder anderen Akwasi en Gianni, die al maanden plannen hadden voor de omroep, kondigden dinsdag de lancering aan van Omroep Zwart door op Instagram de vraag ‘wakker?’ te stellen. Niet alleen de oprichters, ook tientallen andere BN’ers deden dat en steunen daarmee de omroep. Bijvoorbeeld Typhoon, Candy Dulfer, Adriaan van Dis, Carice van Houten en Pete Philly laten hun steun blijken.

https://www.instagram.com/p/CFb0c3HFPmD/

Om officieel toe te kunnen treden tot het Nederlandse publieke omroepbestel heeft Omroep Zwart minimaal 50.000 betalende leden nodig, zoals elke andere omroep. Nieuwe omroepen hebben nog tot 1 januari 2021 de tijd om toegelaten te worden.

Lees ook: Geen drugshonden, maar coronahonden op Fins vliegveld

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.