Mario Wisse
Mario Wisse Podcasts 26 apr 2017 / 12:59 uur

De gestage opmars van de podcast

De serie S-Town houdt miljoenen bezig. Verrassend, want we hebben het hier niet over een nieuwe Netflix-serie, maar over een podcast.

De Amerikaanse podcastserie S-Town werd deze maand binnen vier dagen tien miljoen keer gedownload. Ook in Nederland voerde de true crime-serie over een moord in een klein stadje diep in de bossen van Alabama en de speurtocht naar de dader al een paar uur na release de toplijsten van iTunes aan.

Podcast? Bestaat dat dan nog? En wat is het ook alweer?

Het woord dook voor het eerst op in 2004 en we kunnen ons herinneren dat Adam Curry, ex-MTV en ex-Patricia Paay, een enthousiast pionier was. Een podcast is een radio-uitzending die je kunt starten wanneer je wilt. Of voor de wat meer technisch onderlegden: een podcast is een mp3-bestand in een rss-feed. Met iTunes, de podcast-app van Apple of apps als Stitcher en Pocket Casts kunnen die mp3’tjes worden beluisterd en kun je je op de feed abonneren of losse afleveringen downloaden. Podcasts zijn gratis. Streamingdiensten als Spotify bieden ook podcasts aan.

Groter en groter

In Amerika doen podcasts het eigenlijk van begin af aan al goed en wordt het elk jaar steeds iets groter. Vorige maand werd onderzoek gedaan onder 2000 Amerikanen en bleek dat 24 procent van de ondervraagden een maand eerder nog naar een podcast had geluisterd; tegen 21 procent een jaar eerder. Het aantal mensen dat ooit naar een podcast luisterde, verdubbelde sinds 2009 van 20 naar 40 procent. En de waarschijnlijk belangrijkste conclusie: 85 procent van de podcast-luisteraars zegt afleveringen grotendeels of helemaal af te luisteren. Voor Nederland zijn er geen betrouwbare, recente cijfers bekend.

Dat zoveel luisteraars volgens het onderzoek aangeven een serie of aflevering helemaal of bijna helemaal af te luisteren, is belangrijk omdat je bij podcast weliswaar kunt zien hoe vaak afleveringen zijn gedownload, maar niet hoeveel mensen er daadwerkelijk geluisterd hebben. Dat terwijl makers van YouTube-filmpjes, websites of Facebookposts tot in detail kunnen zien hoe het publiek zich gedraagt: waar ze vandaan komen, waar ze op klikken, hoelang ze blijven lezen of kijken en ga zo maar door. Gevolg daarvan is dat podcast niet heel aantrekkelijk is voor adverteerders, die liever wat meer informatie over de doelgroep willen kunnen verzamelen.

‘Viral’

Een andere reden dat terrein winnen lastig is voor podcast is dat podcasts niet ‘viral’ gaan. Een audiobestand van minstens een kwartier maakt geen schijn van kans tegen een blunderende politicus of presentator of een schattig dierenfilmpje. Podcast heeft aandacht nodig en dat is lastig in tijden van korte spanningsbogen en prikkels uit alle hoeken. De podcast moet, net als een nieuw programma op de traditionele lineaire radio, een plek in het dagelijks ritme veroveren en heeft moordende concurrentie van social media en Netflix.

Sommige kenners denken dat de groeiende populariteit in Amerika ervoor zorgt dat de podcast ook meer voet aan de grond gaat krijgen bij ons. Omdat het publiek daar groter wordt, wordt het interessant om geld te stoppen in ontwikkeling van meetmethodes, wordt gezegd, en daar worden adverteerders zoals gezegd enthousiast van.

Man met de Microfoon

Aan het aanbod zal het in elk geval niet liggen. De publieke omroep doet veel aan podcasting. Zo maken Pepijn Lanen (Faberyayo van de Jeugd van Tegenwoordig) en rapper Sef een interview-podcast voor de VPRO. BNR lanceert deze dagen een eigen podcastnetwerk met 45 informatieve shows op het gebied van tech, duurzaamheid en wetenschap. Een bekende Nederlandse podcast die het al een paar jaar goed doet is Man met de Microfoon, over een man (Chris Bajema heet-ie) die verhalen van ‘gewone mensen’ optekent.

In Amerika groeit het aanbod ook nog altijd. The New York Times begon in februari met The Daily, een podcast van een kwartier waarin het digitale publiek van de beroemde krant ’s ochtends naar het nieuws kan luisteren. Dagelijks worden drie of vier items per podcast behandeld. Kenners verwachten dat The Daily weleens wereldwijd navolging van zou kunnen krijgen.

Om nog maar te zwijgen van mondiale populariteit van S-Town dus, waarvan alle afleveringen naar goed Netflix-gebruik in één keer online kwamen. Luisteraars zijn bloedfanatiek en willen net als kijkers van bijvoorbeeld Making A Murderer weten hoe het nú gaat met de hoofdpersonen. Al snel doken er foto’s op van een de ster van de serie John B. McLemore, een man die woont op een landgoed in de bossen, waar hij voor zijn demente moeder zorgt, klokken repareert en een doolhof heeft gebouwd. En van de tatoeages op zijn rug en borst en zijn tepelpiercings. Er verschenen via Reddit zelfs satellietbeelden van zijn doolhof waarop te zien is hoe dat in verval is geraakt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief! 🌐

Wil jij iedere donderdag om 16.00 uur de parels uit het Metroweb, winacties en meer fun ontvangen? 🤹‍♀️

Reageer op artikel:
De gestage opmars van de podcast
Sluiten