Erik Jonk Films & series 7 jun 2023

Transformers zijn terug met spektakel (waar misschien niet iedereen op zat te wachten)

Die dekselse Transformers zijn voor de zoveelste keer terug op het witte doek. Transformers: Rise of the Beast heet het al weer zevende spektakel over de buitenaardse robots die kunnen transformeren tot auto’s en bijvoorbeeld ook andere machines en dieren. Wordt de aarde nogmaals gered en is dit ‘blikken gevecht’, dat vanaf vanaf morgen in de bioscoop te zien is, wat?

Metro‘s collega van WANT, Dennis Mons, bedacht vijf jaar geleden na het verschijnen van de vorige Transformers: Bumblebee ‘plaatstaalporno’ als treffende typering. Daarmee kun je twee kanten op: plat of opwindend. Mons kennende bedoelde hij het eerste. Wat vindt Metro van de volgende plaatstaalpornofilm: Transformers: Rise of the Beasts? Plat? Opwindend? Iets er tussenin? We bekeken de twee uur durende actiefilm met ook enkele acteurs van vlees en bloed voor de Filmrecensie van de Week.

Transformers een wereldwijd succes

Voor de eerste Transformers moeten we bijna veertig jaar terug. Speelgoed was het toen, ontwikkeld door Japanners. Een behoorlijk briljante speelgoedlijn met in eerste instantie autorobots kunnen we wel zeggen, als je ziet wat er allemaal uit voortvloeide. Het wereldwijde succes mondde uit in een groot aantal stripboeken, televisieseries en nu dus ook, van Universal Pictures en regisseur Steven Caple jr. (Creed II), de zevende film. Dan doe je toch iets goed.

Transformers: Rise of the Beasts keert terug naar de actie en het spektakel dat wereldwijd zoveel indruk heeft gemaakt op talloze bioscoopbezoekers. De film speelt zich af in 1994, het tijdperk van hiphop en Air Jordans. Geïntroduceerd worden een nieuw soort Transformers – de Maximals – in de strijd die op aarde woedt tussen de al bekende heldhaftige Autobots en de kwaadaardige Decepticons. De film in één zin uitgelegd: hoe wordt de vernietiging van de aarde voorkomen?

Zoeken naar een sleutel in een ver oerwoud

Anthony Ramos (Godzilla: King of the Monsters) en Dominique Fishback (HBO-serie The Deuce) tekenen voor de menselijke hoofdrollen. Ramos is de voormalige soldaat Noah Diaz uit Brooklyn, die werk zoekt. Fishback is Elena Wallace, een onderzoeker in een archeologisch museum op Ellis Island. Zij vindt in een opgraving uit Soedan iets wat op een sleutel uit de oudheid lijkt. De Autobots worden er na lange tijd door geactiveerd en Diaz zit toevallig net in zo’n ding. Deze zogeheten Transwarp-sleutel blijkt een halve, het andere deel ligt ergens in de oerwouden van Peru. Die blijkt de figuurlijke sleutel te zijn om de Autobots te kunnen laten herenigen met hun thuiswereld, Cybertron. Maar ja, dan moet je die wel vinden.

Transformers Rise of the Beasts Anthony Ramos Dominique Fishback
Dominique Fishback en Anthony Ramos. Foto: Paramount Pictures

Simpel gesteld zou je kunnen zeggen: wat een zooitje onzin bij elkaar. Dat vindt deze Metro-verslaggever eerlijk gezegd ook, platte plaatstaalporno was dan wel een goede typering. Aan de andere kant is, kijkend naar al dat geweld, ook wel duidelijk dat heel veel mensen deze Transformers: Rise of the Beasts weer heel vermakelijk gaan vinden. We houden het dus een beetje in het midden.

Transformers met menselijke trekjes

Ramos en Fishback vormen samen een prima stel. Echt aandoenlijk is echter de band tussen ex-soldaat Diaz en zijn kleine en zieke broertje thuis, mooi gespeeld door de jonge Dean Scott Vazquez. Hoewel de robots best wat menselijke trekjes hebben, valt er met zo’n stalen wezen natuurlijk niet echt mee te leven.

Transformers Rise of the Beasts
Bumblebee and Cheetor: spektakel genoeg in Transformers. Foto: Paramount Pictures

De continue hol en zwaar klinkende robottaal begint na verloop van tijd te vervelen. Dat wordt ‘gelul in de ruimte’ zullen we maar zeggen. Verder blijft dat gegeven, robots actief in de echte wereld, zeker in die oerwouden van Peru, een mooi filmgegeven. Wie weet kunnen filmmakers er, met de opkomst van AI / kunstmatige intelligentie, in de toekomst nog meer mee. Maar plaatstaalporno blijft het.

Beoordeling uit 5: 3

Metro’s filmrecensie van de week lees je elke woensdag rond 18.00 uur. Op donderdag verschijnen nieuwe titels altijd in de Nederlandse bioscopen (zoals Transformers, soms ook op woensdag). Verslaggever Erik Jonk kiest er wekelijks eentje uit. Volgende week: Exodus, een kleine film met een groot onderwerp, de band tussen een professionele mensensmokkelaar en een 12-jarige vluchtelinge uit Syrië.

The Boogeyman van Stephen King: de angst van een jong kind als een monster in je huis zit