Erik Jonk Films & series 24 mei 2023

The Little Mermaid: wie ooit #NotMyAriel twitterde, zou naar de bios moeten rennen

Dat The Little Mermaid vanaf vandaag voor volle bioscoopzalen gaat zorgen, daar zal geen misverstand over bestaan. Gaat het grote publiek deze Disney-remake ook net zo geweldig vinden als de animatie van weleer? Metro ging alvast kijken naar deze ‘live action‘ (met nu dus acteurs van vlees en bloed), waar vooraf veel om te doen was.

1989, het lijkt een eeuwigheid geleden. Maar velen kennen die geslaagde Kleine Zeemeermin misschien nog wel woord voor woord, na de film talloze keren te hebben gezien (en hebben meegezongen). Natuurlijk is de nieuwe The Little Mermaid Metro‘s Filmrecensie van de Week. Voor wie snel is, beloven we hierbij: je kunt er met je hele gezin wel een mooi en geslaagd Pinksteruitje van maken.

Online gedoe over The Little Mermaid

In de aanloop naar The Little Mermaid was er heel wat digitale online verbolging. Arme Halle Bailey, die de hoofdrol van zeemeermin Ariel vertolkt en bekend werd als het R&B-duo Chloe x Halle (Chloe is haar zus). Deze 23-jarige Amerikaanse is een dame met een kleurtje en daarom vonden talloze toetsenbordridders dat zij nooit The Little Mermaid had mogen zijn. Alsof een zeemeermin een officiële kleur heeft… Bedenker van het sprookje Hans Christian Andersen zal er zoveel jaar geleden in elk geval nooit bij hebben stil gestaan. Maar toch, #NotMyAriel werd een veel gebruikte hashtag. Gelukkig voor Halle Bailey castte regisseur Rob Marshall haar naar eigen zeggen om haar enorme talent en dat is natuurlijk wat telt. En talent, nou dat heeft deze inmiddels trotse jongedame. Het acteren is helemaal in orde en het feit dat zij singer-songwriter is, is mooi meegenomen.

Oorspronkelijk verhaal The Little Mermaid

Natuurlijk heeft Disney zich voor deze totaal opgefriste The Little Mermaid vastgehouden aan dat oorspronkelijke verhaal van sprookjesschrijver Andersen. De wat opstandige puber-zeemeermin Ariel is maar wat nieuwsgierig naar wat er boven al dat water in die andere wereld gebeurt. Als zij bij een schipbreuk het leven van prins Eric (Jonah Hauer-King) redt, springt de vonk over. Maar wat moet Ariel met haar staart als de man waarnaar zij hunkert benen heeft? De kwade zeeheks Ursula (een sublieme rol van komiek Melissa McCarthy) kan haar aan twee stappende onderdanen helpen, als zij de prins binnen drie dagen weet te kussen. Ursula kan op haar beurt dan de macht in de oceaan overnemen van Ariels vader, koning Triton (Javier Bardem).

We zien een liefdesverhaal, maar ook een verhaal over een vader die z’n dochter niet wil loslaten. Triton houdt vast aan het idee dat de mensheid verantwoordelijk is voor de dood van zijn vrouw. Ariel daarentegen ziet dat er maar één mens schuldig kan zijn geweest. Natuurlijk ontbreken ook andere bekende personages niet: krab Sebastian, vis Flounder en meeuw Scuttle (je kent die laatste twee vast als Botje en Jutter).

Dat Halle Bailey The Little Mermaid is, leverde onlangs een prachtige cover van een tijdschrift op. Zij deelde dat natuurlijk met haar bijna 5 miljoen (!) volgers op Instagram.

Vrouwonvriendelijke teksten aangepast

Natuurlijk is er ook veel anders dan in de versie van 1989. Neem alleen de animatie-mogelijkheden om de onderwaterwereld te laten zien. De bulderende oceaan in het begin van The Little Mermaid nodigt nog niet uit om er even lekker in te duiken, maar eenmaal onder het wateroppervlak… Alsof Disney een aantal BBC-natuurfilmers om hun beelden heeft gevraagd. Het lijkt alsof je als kijker zelf tussen al die flora en fauna zwemt, werkelijk prachtig.

De muziek is ook aangepast en wat moderner. De song waarbij de zeeheks Ariel een deal aanbiedt is schitterend, de meeuw en de krab als rap-duo op z’n minst vermakelijk. Hier en daar zijn wat vrouwonvriendelijke teksten aangepast, zinnen waar men in de jaren tachtig niet of amper over viel, maar nu echt niet meer zouden kunnen.

The Little Mermaid Ariel

Opstellen voor de nieuwe versie

Of iedereen dit een super geslaagde versie na ‘die eerdere’ uit 1989 vindt, dat is altijd afwachten. Echter, talloze bioscoopgangers zullen weer smullen. Mensen die ooit #NotMyAriel de wereld in smeten, moeten ver weg van de bios blijven, zou je kunnen zeggen. Maar misschien moeten zij zich juist openstellen voor de nieuwe The Little Mermaid. En denken: ‘Liep ik serieus nou echt te droeftoeteren over een spróókje???’ Want wat is Halle Bailey goed. Die kan later dit jaar aan een verdiende zegetocht beginnen in de musical The Color Purple. Wat Metro betreft:

Beoordeling uit 5: 4,5

Metro’s filmrecensie van de week lees je elke woensdag rond 18.00 uur. Op donderdag verschijnen nieuwe titels altijd in de Nederlandse bioscopen (soms ook op woensdag, zoals The Little Mermaid). Verslaggever Erik Jonk kiest er wekelijks eentje uit. Volgende week: The Boogeyman, een horror die is bedacht door bestsellerauteur Stephen King.

Het Geheugenspel (Nicci French): dat is puzzelen geblazen in de bioscoop