Erik Jonk Films & series 5 okt 2022

Filmrecensie Misfit: Stefania nu het gezicht van Nederlands grootste filmexport-succes

Alwéér een Misfit? Ja, alweer een Misfit-film. Als iets een succes is, waarom zou je er dan mee stoppen?, zullen de makers hebben bedacht. We zien echter wel een totaal nieuw gezicht: Stefania.

Misfit The Switch is vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen te zien. Omdat we hier te maken hebben met ons grootste filmexport-succes van de huidige tijd, bekeek Metro hem alvast voor de Filmrecensie van de Week. De films zijn ook Duitsland, Polen en landen in Zuid-Amerika uitgebracht, telkens met acteurs uit het betreffende land. Waar we ook benieuwd naar waren: hoe zangeres Stefania Liberakakis uit Utrecht het er vanaf brengt.

Na uitstap Netflix is Misfit terug op het witte doek

Misfit heeft al drie keer als film de Nederlandse bioscopen gehaald. Dat werd onder de (tiener)doelgroep zo’n succes, dat Netflix wel brood in die buitenbeentjes van het Hoogland College zag. De streamingdienst maakte vorige jaar het 8-delige Misfit: De Serie. Zowel in de films als de serie was de hoofdrol telkens voor Djamila, op YouTube een grootheid onder de naam MeisjeDjamila. Metro videobelde vorig jaar oktober met de in de Verenigde Staten woonachtige actrice, om over haar mooie Netflix-moment te praten.

In Misfit The Switch is Djamila nog steeds te zien, maar nu in een bijrol. Een andere opvallende verandering is dat de schooldirectrice – dat was Georgina Verbaan – nu wordt vertolkt door Bettina Holwerda.

Nieuw buitenbeentje in Misfit The Switch

Noah (Stefania) is het nieuwste buitenbeentje van het Hoogland College. Zij maakt The Switch van haar leven wanneer ze niet naar genoemde school mag en verplicht naar het Lorentz moet. Samen met haar bestie Jessey bedenkt ze een geniaal plan: wat als ze wisselen van identiteit en daarmee van school? Jessey is namelijk goed in rugby en dat kan ze nou net op het Lorentz doen. Alles lijkt te werken, totdat Noah – eh, nu Jessey natuurlijk – op het Hoogland als Misfit wordt bestempeld. Ze wordt niet geselecteerd voor het Dance Academy Project en dat was haar grote droom („als ik dans, dan vergeet ik alles om me heen”).

Er zit niets anders op dan een eigen squad te vinden die kan meedoen aan Dance United, dé danswedstrijd voor scholen. Ze krijgt Axel Rodrigo mee, een jongen die ooit de perfecte dans danste en niet meer aan wedstrijden wil meedoen („dansen doe je om vrij te zijn”). Met nog een vriendin vormen zij… The Misfits natuurlijk.

film Misfit The Switch Stefania
The Misfits met hun manager.

Stefania (19) al acht jaar ‘onderweg’

Het verhaal heeft in deze high school-comedy allemaal niet zoveel om het lijf, maar dat is in dit genre niet zo’n ramp. Goed gedanst wordt er wel, onder meer door die nieuwe hoofdrolspeelster Stefania. Ondanks haar leeftijd (19) heeft zij al een behoorlijke staat van dienst als zangeres. De Nederlands-Griekse begon haar muzikale avontuur in 2014 in The Voice Kids. Twee jaar later vertegenwoordigde zij Nederland met de groep Kisses tijdens het Junior Eurovisiesongfestival. En gedenkwaardig was natuurlijk haar optreden tijdens het ‘grote’ Eurovisiesongfestival 2021 in Rotterdam Ahoy. Stefania vertegenwoordigde Griekenland op een bijzondere manier en werd tiende.

Zij pakte echter ook presentatie- (Kids Top 20) en acteerklussen op. Zo was zij al in kleinere rollen in Brugklas: de tijd van m’n leven en 100% Coco New York te zien. Maar in Misfit heeft zij de absolute hoofdrol.

Gekunsteld, dan weer helemaal raak

Dat Stefania goed kan zingen staat buiten kijf. Qua acteren is het nog even een ander verhaal. In Misfit The Switch wisselt zij wat gekunstelde momenten af met ‘helemaal raak’ (dat laatste vooral bij rustig spel). In dit genre past zij echter perfect. We hebben het dan over een supersnel genre, met überdrukke tieners die wat overdreven praten en zinnen soms eindigen met een hashtag, door het beeld floepende social media-posts, voor jongeren goed bedoelde wijsheden en acteurs die in de camera en dus tegen de kijkers praten.

Misfit The Switch Kes van den Broek
In het midden Kes van den Broek.

Een andere zangeres die de plank wel meteen raak slaat, is Kes van den Broek. De blondine uit Bussum schopte het in 2020 ver in The Voice of Holland en nu zien we haar dus in een andere hoedanigheid. Dat acteren moet Van den Broek maar even in het achterhoofd houden.

Timor Steffens duikt op in Misfit

Zo richting het einde van de film, als Noah voor een onmogelijk dilemma komt te staan (en ondertussen nog even het wereldrecord snel iemands wachtwoord raden verbreekt), duikt er in Misfit The Switch nog een bekende kop op. Het is Timor Steffens, toch een beetje de danskoning van ons land. Steffens werd ooit aangenomen voor de This is It-reeks van Michael Jackson, maar zou nooit met Jackson dansen omdat de wereldster overleed. Dansen deed hij wel in Dance Dance Dance (waarbij hij voor Metro‘s camera verscheen). Leuk dat ie meedoet.

Beoordeling uit 5: 2,5 (4 voor (tiener)jeugd en dansliefhebbers)

Metro’s filmrecensie van de week lees je elke woensdag rond 18.00 uur. Op donderdag verschijnen nieuwe titels altijd in de Nederlandse bioscopen (soms ook op woensdag, zoals Misfit The Switch). Verslaggever Erik Jonk kiest er wekelijks eentje uit. Volgende week: Zee van Tijd, een  tragisch verhaal over een kind verliezen in de Atlantische Oceaan.

Recensie Ticket to Paradise: Clooney en Roberts enige redding voor deze film