Manners.nl
Manners.nl Films & series 26 okt 2020
Leestijd: 3 minuten

MGM reageert op geruchten No Time To Die: ‘James Bond is niet te koop’

De nieuwe James Bond-film No Time to Die leek lange tijd het lichtpuntje aan het einde van de tunnel te worden voor bioscopen. Nu lonkt er volgens geruchten een release op Netflix of Apple TV+, maar producent MGM denkt daar anders over. „James Bond is niet te koop.”

Komende maand zouden consumenten massaal eindelijk weer een bioscoopticket aan gaan schaffen om Daniel Craig voor de laatste keer als 007 in actie te zien. Maar de film werd voor de tweede maal uitgesteld vanwege de pandemie.

No Time to Die

Producent MGM besloot No Time to Die op te schuiven richting april 2021. Maar met de opleving van het virus lijkt die die datum inmiddels ook alweer ambitieus.

Het ligt dan ook voor de hand dat de studio achter de schermen alternatieven aan het verkennen is. De meeste voor de hand liggende alternatieve route is het skippen van de bioscoop. Oftewel, een release op een streamingdienst.

Dat MGM het daar achter de schermen over heeft, is evident. Daar heb je geen gelekte informatie voor nodig. Binged en Bloomberg maken die speculaties echter concreter: volgens hen zijn Apple TV+ en Netflix tegen elkaar op aan het bieden om de streaming-rechten voor No Time to Die te kopen.

Daniel Craig op Netflix

In dat scenario zou Daniel Craig dus niet voor de laatste keer als James Bond te zien zijn in de bioscoop, maar op een streamingdienst. Dezelfde media voegen eraan toe dat MGM onder grote druk staat om de film te verkopen, doordat de vooruitzichten en prognoses voor de eerste helft van 2021 allesbehalve positief zijn. Plus: er is al precedent.

Onlangs werd bekend dat Coming 2 America, de sequel van de hit uit 1988 met Eddie Murphy in de hoofdrol, direct naar Amazon Prime Video komt. Amazon kocht de rechten op voor 125 miljoen dollar. Terwijl het eigenlijk de bedoeling was dat Murphy eerst zijn ding zou doen in de bioscoop.

„Dit ding is groter dan wij allemaal, en we willen gewoon dat mensen deze film op de juiste en veilige manier kunnen kijken”, zegt Daniel Craig onlangs in de Tonight Show With Jimmy Fallon. „Bioscopen over de hele wereld zijn momenteel gesloten en we willen de film overal ter wereld op hetzelfde moment uitbrengen. Dit is niet het juiste moment.”

MGM denkt er anders over

Oftewel: een release op Netflix of Apple TV+ zou de perfecte oplossing zijn. Toch? Daar lijkt MGM echter anders over te denken. Afgelopen weekend reageerde het bedrijf achter de Bond-franchise namelijk op de geruchten dat 007 naar een streamingdienst zou komen.

Een woordvoerder liet tegenover Blomberg weten dat het bedrijf niet inhoudelijk op de geruchten in wil gaan, maar dat het nog steeds het plan is om No Time to Die op het witte doek uit te brengen. De boodschap is duidelijk: “No Time to Die is niet te koop.”

600 miljoen dollar

Toch durft de gereputeerde nieuwssite Variety een prijskaartje aan de Bond-film te hangen: 600 miljoen dollar. En dat voor een film die 250 miljoen dollar kostte om te maken, al komt daar natuurlijk een berg aan marketingkosten bovenop.

MGM zal op dit moment waarschijnlijk nog steeds een bioscooprelease op de planning hebben staan. Die intentie is duidelijk.

Kwestie van tijd?

Maar ja: naar mate de maanden verstrijken, de pandemie verder oplaait en de druk groter wordt, zullen de nobele intenties waarschijnlijk plaats moeten maken voor een keiharde zakelijke beslissing.

Alles hangt er vanaf hoe lang het nog gaat duren voordat een bioscooprelease veilig is. Als dat te lang duurt, dan is de kans groot dat Daniel Craig gewoon op de homepage van Netflix of Apple TV+ belandt.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.