Redactie Metro
Redactie Metro Films & series 6 okt 2020
Leestijd: 2 minuten

Game of Thrones-schrijvers over koffiebeker: ik dacht dat het een grap was

Het was misschien wel een van de meest besproken scènes in een serie ooit: toen er in een aflevering van Game of Thrones opeens een Starbucks-beker midden op tafel stond. Dat is raar, want Starbucks bestaat in de Game of Thrones-wereld überhaupt niet. Toen producers David Benioff en Dan Weiss verteld werd dat de koffiebeker zo pontificaal in beeld te zien was, dachten ze dat er een grap gemaakt werd.

De producers hebben de beroemde shot met de koffiebeker misschien wel duizend keer gezien, maar dat kleine detail was ze nooit opgevallen. Dat vertellen ze in het boek Fire Cannot Kill a Dragon. Het viel kijkers van de serie wél op en al snel gingen de beelden de hele wereld over.

„Ik kon het niet geloven. Toen we er de volgende dag een e-mail over kregen, dacht ik echt dat iemand een grap met ons uithaalde”, vertelt Benioff in het boek waar The Hollywood reporter inzage in kreeg. „Ik dacht ‘er kan nooit een koffiebeker in dat shot zitten. Toen zag ik het op tv en dacht ik: hoe kon ik dat niet zien?”

‘Voelde me deelnemer aan psychologisch experiment’

Volgens Weiss hebben ze niet op de beker gelet, maar keken ze meer naar de gezichten van de acteurs in het shot. „Ik voelde me net een deelnemer aan een psychologisch experiment waarbij je de gorilla’s op de achtergrond niet voorbij ziet rennen omdat je de basketballen aan het tellen bent.”

De moderne technologie heeft er volgens Weiss voor gezorgd dat het shot online zo breed uitgemeten is. „Iedere productie heeft ooit wel zulke dingen gehad. In Braveheart zie je een lid van de crew, in Spartacus draagt een acteur een horloge. Maar nu kunnen mensen terugspoelen en praat iedereen er meteen op dat moment ook met elkaar over. Iemand zag de koffiebeker, spoelde terug en toen zag iedereen ‘m.”

Lees ook: Arts Witte Huis: Trump vertoont geen symptomen meer

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.